Johanna Lindbäck

2 juli, 2013

Mitt år av att göra nya saker: klart!

Filed under: Förhoppningar,Frilansliv,Kreativitet,Livet — Johanna @ 18:10

… och meanwhile back at the farm så har ”Vi måste sluta ses på det här sättet” idag skickats till tryck. Yeeeho!

När jag fick den här läsårs-tjänstledigheten beviljad förra våren så ville jag testa nya saker i författandet. Vid det laget hade jag skrivit 6 ungdomsböcker för åldern 12+. De är i och för sig olika i teman, och de har omväxlande killar / tjejer som huvudpersoner, men ändå.
Det nya för i år blev:
1) en översättning från engelska till svenska, Sarah Dessens ”Blunda och hoppa”, som nyss har kommit ut och börjat få recensioner. (Bara bra såna, vad jag läst hittills.)
2) en bok för yngre barn, 9-12 år. ”Lite ihop”. Kommer i augusti.
3) en bok för äldre, crossover, ”Vi måste sluta ses på det här sättet”. Kommer i augusti.

Jag har också funderat på och haft ett sonderingsmöte om att skriva lättläst, men det har jag inte alls hunnit börja på för haft fullt upp med de här 3 böckerna och författarföreläsningarna. Men jag är fortfarande sugen, så nu när allt annat är klart kanske det kommer idéer som passar för det.

Annat roligt som startat i år:
4) att vi på bokhora börjat göra podcasts. Det är SÅ KUL. Älskar det. Tycker det är speciellt roligt att göra intervjuer, och tycker jag är bra på det också. (Älskar ju också att vara moderator på seminarier, typ samma grej minus lite tidspress.) En intervju som kommer i avsnittet nu på fredag blev en av årets allra roligaste att spela in. Den är dessutom extremt läspeppande!

Anyways. Nu är det sommaruppehåll i podcastinspelningen även om det är 2 avsnitt kvar att sända, och allt skrivande är skickat till tryck.
Alltså läge för semester + puttra på med nya boken + börja så smått med en ny översättning. Plus vara ute i solen plus läsa massa Jennifer Weiner-böcker!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

