Johanna Lindbäck

1 augusti, 2013

Därför hatar jag Eriksdals utepool

Filed under: Livet,Träna — Johanna @ 19:31

Måste skriva av mig om Eriksdals-badet imorse. Det är sånt här som gör att jag är så kluven till utebadet. Det skulle kunna vara helt perfekt och alldeles underbart, men… såna här typer dyker ALLTID upp. Att simma där gör mig oftast mer irriterad eller förbannad än avslappnad.

Utepoolen är uppdelad i 3 delar. En stor del är märkt motionssimning, en liten har 2 banor för snabbsim, och en tredje stor del är omärkt. Typ 5 banor. Den är till för lek senare under dagen, men tidig morgon är det ju inga barn där utan då är det motionssimning i den också eftersom det alltid brukar vara mycket folk.
Varje morgon är det tre damer i den omärkta delen som är och simmar i mycket mycket sakta mak och som pratar med varandra hela tiden. Dom här vill simma i bredd. Två i bredd eller tre i bredd. I lördags när det var supermycket folk och verkligen trångt så hör jag en av dem säga ”idag var det rörigt, det är för mycket folk här”. Och mindre rörigt hade det ju verkligen blivit om dom inte blockerat 50% av ytan, men det tänkte dom aldrig på. Det var skitbökigt att kunna simma förbi.
Imorse var det inte lika mycket folk, men ändå, det är Eriksdals – man är ALDRIG ensam, varken inne eller ute. I den omärkta delen var vi ett par vanliga simmare , några crawlare, och så damerna. Idag tre i bredd. När jag simmar förbi vid ett tillfälle så hör jag hur dom diskuterar ett tecken, en uppsträckt hand, som en av crawlarna gjort åt dom och som dom inte fattat.
”Han kanske menade att ni inte skulle simma tre i bredd”, sa jag. ”Det tar upp rätt mycket plats.”
”Men man får simma i bredd här”, sa en av dom.
”Det beror väl på hur mycket folk det är”, sa jag. ”Är det många blir det ju för trångt och då får man anpassa sig.”
”Men då får man simma där”, sa hon och viftade mot motionsdelen (som givetvis var full av folk). ”Här får man simma i bredd.”
”Alla ryms ju inte där”, sa jag. ”Och ni tar upp stor plats när ni simmar tre i bredd.”
”Men man får det här”, framhärdar dom.
Vi tjafsade lite till. Jag sa samma sak ”ta hänsyn och anpassa sig”, dom sa ”men man får det här” om och om. En av dom började härma mig, flera gånger. Dom här damerna är typ… 60-65, minst? Hon härmar mig. Herregud. Jag simmade iväg då, skitförbannad, men det var ingen ide att fortsätta diskutera med en som härmar och en som maniskt upprepar ”men man FÅR det”.
Såna jävla idioter! Bara för att det inte sitter en skylt med motionssimning där betyder det alltså att det… är deras privata del i den kommunala poolen? Skit samma om det är 200 pers som är och simmar, DOM FÅR SIMMA I BREDD OCH DET SKA DOM FAN GÖRA NO MATTER WHAT FÖR DET STÅR INGET OM ATT DET ÄR FÖRBJUDET. Så jävla puckat och så jävla hänsynslöst.

En enda dag har jag varit och simmat där i sommar då det har funkat på det ideala sättet – alla har simmat längs kanterna, högervarv, inga i bredd, så alla olika simhastigheter har kunnat samsas hur lätt som helst då det gått att simma om utan problem. Alla andra dagar – bökigt på grund av större eller mindre egon som inte fattar det här med anpassa sig efter gruppen.

Det står ingen skylt på Ica om att man måste vänta i kassakön. Jag ska börja skita i det. Jag hatar att vänta.
Det står absolut ingen skylt på tunnelbanan om att man måste låta folk inne i vagnen gå av först. Det ska jag verkligen skita i. Jag vill på! Ur vägen!
Och så vidare.
Smidigt sätt, men man FÅR ju göra så.

2 kommentarer »

  1. Haha vilken inställning, allt som inte är förbjudet är tillåtet.Inte konstigt att man tycker äldre personer trängs i kön och kör över en med roulatorn utan att be om ursäkt osv, det är ju tillåtet! *suckar*
    När jag blir äldre och grå ska jag oxå ha det som ursäkt och bara göra som jag vill och som det passar mig.

    Kommentar av [Anna] — 1 augusti, 2013 @ 20:17 | Svara

  2. längtar lite eftr min bassäng, samtidigt som jag redan nu irriterar mig på den Medelålders Plaskande Diagonalsimmaren Med Öronproppar, hur jag ska pricka in rätt morgontid för att slippa honom o.s.v.

    i övrigt, kul att läsa om din (och andras) skrivprocess. läste igår, i en bok av Ronny Ambjörnsson, om begreppet Signifikant Annan och hur det används inom sociologin

    See you soon!

    Kommentar av mind the book — 3 augusti, 2013 @ 16:08 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

