Johanna Lindbäck

1 augusti, 2013

Men en roligare grej, skrivandet!

Filed under: Kreativitet,Livet,Skrivande — Johanna @ 20:15

Ah, nu blev jag förbannad igen när jag skrev om morgonsimmet. Bummer! Ska försöka släppa det nu.

Skrivandet! Det är roligare att tänka på.
Idag var nämligen första dagen på skitlänge som jag kände lite hopp för vuxenboken! Den här veckan har försiktigt börja peka uppåt. Jag har ju ändrat lite, igen, i inledningen. Version 19? Finetuning, men efter senaste ändringen kände jag mig rätt nöjd. Och när jag läste den versionen dagen efter = fortfarande nöjd. (Första utkasts-nöjd.)
Efter det har detta hänt: jag har börjat komma på scener och repliker efter inledningen. Wow! Stort steg! Fram tills nu har jag varit så fixerad vid början och alla sätt den inte funkar på plus att mina konflikter har varit hjääälp, att jag inte kunnat se en enda grej framåt i det här manuset. Eller jag har väl sett några men förkastat / tvivlat på dem. Men i version 19 lyckades jag peta in en specifik ny mening, och den blev en nyckelmening för den öppnade upp vad konflikten faktiskt ska handla om. Tack och lov! Och sen trillade det på. Idag skrev jag lite nytt. Fick in några roliga grejer. Känner att jag börjar gilla mina karaktärer igen. Verkligen. Vill hålla på med dem. Kom som bonus på en så himla fin slutscen, supersuperfin. Får se om den fortfarande är akutell sen, men jag gick då igång som tusan på den idag.

Man ska inte ropa hej, man ska inte jinxa, men… jag är lite mer nöjd idag. Har kanske lämnat mitt Knausgård-pre-Min kamp-stadie. När han skrev om och skrev om och aldrig blev nöjd. Han höll på så i flera år. För mig har det varat några veckor, men alltså, det räcker gott och väl. Jag är inte van vid sånt här. Det är skitjobbigt. Nu vill jag skriva och ha kul.

2 kommentarer »

  1. Bra där!

    Kommentar av Amanda (Alla har en bok) — 1 augusti, 2013 @ 22:52 | Svara

    • Ja ja ja! För att sammanfatta känslan med ett ord: PUH.

      Kommentar av Johanna — 2 augusti, 2013 @ 00:11 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

