Johanna Lindbäck

18 augusti, 2013

Jag kör en enkät

Filed under: Livet,Misc — Johanna @ 10:24

Den här enkäten är snodd från Sara Lövestams blogg.

1. Vad trodde du att din senaste bok skulle handla om, innan du visste bättre?

Om jag väljer ”Lite ihop” så tänkte jag att den skulle handla ungefär om det som det sen blev. En tjej som har en bästis som börjat bli mer intresserad av killar och som börjat vara med en annan mer inne tjej. Huvudpersonen känner sig ensam och utanför samt barnslig, så hon bestämmer sig för att låtsas ha en kille för att ”få tillbaka” sin bästis. Alltså, teman är relationer, vänskap, prövningar, kärlek. Hade en klar bild innan av vad jag ville så det blev inte så stora förändringar.

2. Kan du, utan att tjuvkika, citera första meningen i alla/minst tre av dina böcker?

Neeeej.  Jag kan den i ”Lite ihop”, och i ”Som om jag frågat”. Kanske den i ”Saker som aldrig händer”. Resten, sorry! I ”Vi måste sluta ses på det här sättet” är det inte jag som skrivit första kapitlet, därför är jag osäker på den exakta formuleringen. Samma med slutet som vi skrivit ihop, men jag är ändå inte 100 på sista meningen där.

3. Sista meningen då?

I ”Lite ihop”, yes, men kan inte säga den pga spoiler. Och så kan jag den i ”En liten chock”. Eeeh… sen var det kanske stopp. Jag är ingen citatmaskin, inte med något! Mina citatkunskaper tar liksom slut vid Simpsons: I don’t even know who Jeebus is + mmm, beer. Ja, och West Wing. The president’s secret plan to fight inflation.

4. Vad är det vanligaste folk säger när du berättar att du är författare?

Åh, vad kul! Vad skriver du?
Är det en serie? (När jag berättat att det är ungdomsböcker.)
Jag skulle också vilja göra det / eller något med innebörden drömmer om att skriva bok men har inte tid. (News flash: det har ingen.)

5. Kan du nämna tre företeelser i dina böcker, utöver intrig och karaktärer, som inte stämmer överens med verkligheten? Var det medvetet eller omedvetet?

I ”Välkommen hem” råkade jag lägga ett McDonald’s på Storgatan i Luleå, och det låg där för flera år sen men nu är det en blomaffär. Det tänkte inte jag på, så det var omedvetet.
I ”Lite ihop” är de på en spelning på Pilgatan i Umeå, och den spelningen är i källaren. Jag har för mig att det brukar vara det där, men jag är inte säker. Det är en grej som kan vara fel alltså.
Sen är det slut på listan. Jag är sjukt noga med att geografin och allt sånt ska stämma, och har inte kommit på fler misstag.

6. Hur peppar du dig själv när du tvivlar på din egen berättelse?

1) Genom att läsa igenom det jag skrivit hittills på manuset, alltså börja från början. Oftast finns det ju bra partier någonstans.
2) Genom att lägga undan skrivandet för dagen och komma tillbaka nästa dag, eftersom jag nu är fullt medveten om att hela min process från början till slut består av tvivel / tro / tvivel / tro.
3) Skicka textsjok till redaktör / förläggare för att få hejarop.

7. Vilken av dina bokkaraktärer har varit svårast att skriva? Varför?

Hmm, svårt. Förmodligen Andreas i ”Saker som aldrig händer” och John i ”Som om jag frågat”. Båda de historierna kändes så väldigt nära mig. Jag maskerade mig till kille, det var säkert därför det ens gick att skriva. Nu när jag håller på med en vuxenbok så har den huvudkaraktären till det yttre väldigt många saker gemensamt med mig, men hon är verkligen inte jag. Folk kommer säkert ändå att tro det om den boken kommer ut, eftersom vi båda är kvinnor, i samma ålder, delar det där och det där. När man skriver ungdomsböcker är man mer skyddad från allt sånt eftersom man skriver om såna som är mycket yngre. Då kan det ju inte vara författaren i nutid, right? Ha!

8. Har du funderat på att tatuera något vackert på din rygg/nacke, så att din (eventuella) partner har något att titta på på dagarna, kvällarna och nätterna?

Nej!

3 kommentarer »

  1. Fin lista! Gillade speciellt mycket: Jag skulle också vilja göra det / eller något med innebörden drömmer om att skriva bok men har inte tid. (News flash: det har ingen.)

    Och tack för boken. Gillar som fan!

    Kommentar av nallusab — 19 augusti, 2013 @ 05:36 | Svara

  2. AH! Peppe heter jag ju. Min pappa lånade min dator EN gång och förstörde min möjlighet att kommentar på wordpressbloggar.

    Kommentar av Peppe — 19 augusti, 2013 @ 05:36 | Svara

    • Haha, dessa inställningar, yeesh! Så himla kul att du gillar boken!!

      Kommentar av Johanna — 19 augusti, 2013 @ 07:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

