Johanna Lindbäck

3 september, 2013

Vad är det bästa och det värsta som kan hända?

Filed under: Skrivande — Johanna @ 08:31

Det var ju säsongspremiär av Babel på svt i söndags och en av gästerna var Chris Cleave. Jag har inte läst något av honom, men när han intervjuades så kom det fram att vi har ungefär samma frågor för att utveckla karaktärer. Mina viktigaste är:

Vad är det bästa som kan hända i ditt liv?
Vad är det värsta?

Det är skitbra när man har fått så mycket grepp om sin karaktär att man kan formulera svaren på de här, för i punkten där de korsas, DÄR uppstår berättelsen. Och obs, jag kan sällan svara på det här 15 min efter jag börjar plotta en karaktär. Det tar ju ett tag att lära känna dem. Men om man inte skriver en handlingsdriven historia (typ deckare) utan kör mer karaktärsdriven, då ska man fundera på mycket på det tycker jag. Och så ska man inte låta det bästa hända för var ligger spänningen då? Jag jobbar så att jag utgår ifrån det värsta och så strippar jag mina små älsklingar från allt de vill ha, sida för sida, sakta men säkert. Sen står de där utsatta och olyckliga och då börjar allt. He he he.

Och apropå detta fast ändå inte: imorgon är det släpp och recensionsdag för ”Lite ihop”. Iiiih! Jag kan lätt lista mitt bästa och mitt värsta angående det.

2 kommentarer »

  1. Det tipset sparar jag för mina karaktärer. Lycka till med släppet!

    Kommentar av Manuskt — 3 september, 2013 @ 13:36 | Svara

  2. Dito, det tipset ska jag utnyttja!

    Kommentar av Mia — 4 september, 2013 @ 21:35 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

