Johanna Lindbäck

9 oktober, 2013

Första versionen, check

Filed under: översättning,läsambassadören — Johanna @ 15:23

Denna lättnad: blev nyss färdig med första versionen av romanöversättningen jag jobbat på senaste månaderna. Puh!! Och nu är det sparat och backupat. Ska börja med version 2 – det mycket roligare pillet och fixet – om några dagar, men först bara njuta av detta.
Kanske köra igång med ”Lite ihop 2”?

Och mer media: imorgon cirka 16.20 så är jag med i Studio Ett i P1 med anledning av Nobelpriset i litteratur. Det ska bli ett inslag om att använda Nobel-romaner i skolan. Skitroligt ämne! Plus att jag ÄLSKAR att göra radio. Det är det allra bästa. Eventuellt kommer vi att ha läst lite av årets vinnare innan också, vi får se om det går att få tag på böcker.

(Sorry för skittråkiga blogginlägg sista tiden men det beror på: så mycket att göra just nu. Nästa vecka blir nog lite lugnare. )

2 kommentarer »

  1. Hej Johanna! Jag undrar hur du har kommit in på det här med översättningar? Är det via ditt förlag eller på något annat sätt? Jag är sugen på att börja översätta från norska till svenska (har ingen utbildning men talar, läser o skriver flytande norska och är journalist) men jag blir galen, jag hittar inte info någonstans om hur man ska gå tillväga – hur gör man liksom?

    Kommentar av Jonna — 15 oktober, 2013 @ 13:39 | Svara

    • Jag har fått uppdragen via mitt förlag Rabén. Vet faktiskt inte vilken som är den rätta vägen för att komma in på det annars – men kanske kontakta ngr förlag och berätta om sina kunskaper, gå en översättarutbildning?

      Kommentar av Johanna — 18 oktober, 2013 @ 14:24 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

