Johanna Lindbäck

16 oktober, 2013

Mellanstadieelever, vilken hit!

Filed under: Föreläsningar,Kropp,Lite ihop — Johanna @ 22:03

På grund av ”Lite ihop” har jag nu för första gången gjort ett par författarprat för mellanstadiet. Herregud vilken skillnad mot att föreläsa i åk 8. JAG ÄLSKAR MELLANSTADIET!

Genomsnitts-åk 8: ofta ganska trötta, ointresserade, har sällan spontana frågor, visar mycket måttlig entusiasm, ibland visar de öppen motvilja. Jag som bokälskande och bokpropagerande kvinna är ju så himla jobbig och fel. Jag drar ofta mina 45 min helt själv, får inte så mycket respons utom från ett par bokälskare nere i hörnet som pga grupptryck inte vågar göra något större väsen av sig. Det handlar mest om ögonkontakt, inget verbalt bevis. Man är ju inte cool om man läser, ni vet.
Det är jämt prat med läraren före eller efter om hur svårt det är att få klassen att läsa. Särskilt killarna.
Jag får mellan 1-3 frågor per lektion och ofta får jag tusan dyrka ur dem dessa frågor.

Mellanstadiet: sprudlar av entusiasm, är pigga, otroligt frågvisa om ALLT, visar ingen som helst negativ attityd utan är helt ”åååh, nu ska vi få träffa en författare, wooow!!”.
I en lite mer stillsam grupp fick jag ändå minst 15 frågor. I en aktiv grupp fick jag typ 40. Stillsam är alltså relativt i det här fallet. SÅ SJUKT KUL! Och då har ändå de här grupperna varit helt oförberedda och inte alls hunnit läsa boken innan pratet.

Mellanstadiet är som en efterrätt när man har kämpat på med trött 8:a efter trött 8:a. Obs att jag tycker att åk 7 är bättre, och åk 9, och vissa 8:or är givetvis också skitbra och fantastiska, obs obs!, men om jag pratar i generella termer så är det ett SLIT att författarprata för dem. Fellow författareföreläsare vet exakt vad jag menar, har ofta diskuterat det med andra.

Känner peppen att börja skriva på ”Lite ihop 2” bara för att få fortsätta träffa mellanstadiet.

Och när jag berättar om Majken och hennes tankar om hångel och kyssar och sånt som hon inte har gjort än men börjat fundera på hur det går till  – my lord! Dom vrider på sig, blir röda i ansiktet, fnissar, tittar på varandra, slår händerna för ansiktet, kan inte tro sina öron. Det är så pinsamt! Och det är så spännande! Dom är helt enkelt URGULLIGA.

Här kom en fin rec på ”Lite ihop”.

2 kommentarer »

  1. Ja, skriv Lite ihop 2! Älskade Lite ihop, tycker den är din bästa!

    Kommentar av Fia Filur — 17 oktober, 2013 @ 09:33 | Svara

  2. Jamen eller hur! Har precis gjort mina första skolbesök i en fyra och en femma och de var verkligen urgulliga. Och smarta, intresserade och nyfikna. Skriva för mellanåldern är grejen.

    Kommentar av Janina Kastevik — 17 oktober, 2013 @ 13:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

