Johanna Lindbäck

18 oktober, 2013

Osynligt jättemycket att göra

Filed under: Frilansliv,Livet — Johanna @ 14:02

Japp, så har det varit sen bokmässan och läsambassadörsgrejen. Jag har inte haft så många faktiska uppdrag än, men allt annat – svara på mejl, ta ställning till inbjudningar, göra flera små och stora intervjuer, vara med i radio, förbereda sig för mediamedverkan genom att läsa in mig, med mera. Allt sånt liksom diverse. Massor! Och så några vanliga författarprat på det.

För att illustrera: sa för två-tre veckor sen att jag skulle sätta igång och skriva ett utkast på en text, och jag har fortfarande inte skrivit ett ord. Har inte varit tillräckligt fokuserad (det är en sån text där jag måste tänka till, inte bara svara på något) för att komma till skott. I vanliga fall hade jag lätt fixat det på tre dagar.
Har lovat en kompis typ tre gånger att läsa en grej hen skrivit och ge respons. Vill verkligen, men har inte kommit till skott med det än heller. Skämmigt! (Och ja, om jag jobbade dygnet runt skulle jag ju hinna med allt, iallafall hafsa igenom, men vem orkar långsiktigt jobba dygnet runt och vem vill hafsa igenom?)

Känner att jag måste börja göra sån här struktur på mina dagar, veckor, månader nu som Nina Åkestam tipsade om. Jag vill ju inte bara läsambassadöra och administrera, vill även skriva skönlitt (på morgonen! också min fokuserade bästa tid), läsa lite egna books, slöa lite ibland. Balans helt enkelt. Äta en tårtbit eller två. Simma en halvtimme.
Igår em gjorde jag just det på IKSU i Umeå. Ett av mina favvoställen. Och på morgonen var jag på bokkafe Pilgatan och presenterade ”Lite ihop” och ”Vi måste sluta ses…” för ett gäng biblos, lärare, andra intresserade. Pilgatan är ju – som ni kanske vet – min absoluta Umeå-favorit. Älskar stället! Så är det med i ”Lite ihop” också. Inte för inte.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

