Johanna Lindbäck

29 oktober, 2013

Skriva fortsättning? Skitkul! Eller vänta vänta, hur gör man?

Filed under: Lite ihop,Lite ihop 2,Skrivande — Johanna @ 08:30

Mer specifikt, hur väver man in de viktiga bitarna av handlingen från bok 1 i bok 2 så att nytillkomna läsare ska hänga med men de gamla läsarna inte ska bli uttråkade?
Delikat problem. Och nytt, eftersom jag aldrig har skrivit fortsättning förut.
Tricky.
Sitter just nu och funderar på hur Boy Wonder ska göra entré i bok 2. Måste ju bli på något BRA sätt.
(Till alla som läst ”Lite ihop”: ja, ni vet vem Boy Wonder är. Precis den ni tror.)
Och för att fortsätta problematiken med att skriva fortsättningar, hur tusan bloggar man om att skriva dem utan att spoila allt? Hittar på spexiga kodnam för allt och alla? Krångligt detta.

6 kommentarer »

  1. Hej Johanna!
    Jag tycker att du skriver väldigt bra ungdomsromaner ( och jag är väldigt kritisk som läsare- särskilt på ungdomsböcker:-). Jag undrar om du har tips på bra ungdomsförfattare som skriver på engelska? Jag behöver läsa på engelska då jag har mycket studiematerial på engelska. Tacksam för hjälp.
    / Lovisa

    Kommentar av Lovisa — 29 oktober, 2013 @ 12:33 | Svara

    • Hej! Säger då: John Green, Nina LaCour, Rainbow Rowell, Sarah Dessen, David Levithan, Rachel Cohn, Bennett Madison. Den listan borde räcka ett tag, va?

      Kommentar av Johanna — 29 oktober, 2013 @ 13:47 | Svara

  2. Tack!

    Kommentar av Lovisa — 29 oktober, 2013 @ 15:11 | Svara

  3. Hej Johanna!
    Jag älskar ditt sätt att skriva på och har läst (nästan – inte de senaste utgivna) böckerna som du har skrivit. Du har ett språk i dina böcker som gör en trollbunden. Ibland funderar jag på om du rentav skulle kunna skriva en bok utan romanfigurer eller en intrig – ditt språk räcker gott och väl för att få bladen att vända sig. Själv är jag väldigt intresserad av att skriva och mitt mål är att besegra en bokrygg – vilket just nu ser ut som en omöjlig utmaning att besegra (ibland funderar jag på om det inte skulle vara lättare att besegra en tjurrygg). Anyway, den senaste månaden har mitt skrivbord varit fullt med böcker, jag bor bokstavligen i biblioteket – eller biblioteket bor snarare hos mig, och det är böcker som handlar om att skriva. Böcker som Stephen Kings ”Att skriva – en hantverkares memoarer”, Olga Dysthes ”Skriva för att lära”, Susanne Holmgren ”Dina ord, Dina berättelser” (som jag starkt rekommenderar till alla), med mera. Det jag vill komma fram till är till den frågan som du säkerligen har fått ett tusentals gånger ”Har du några tips för oss unga som vill bli författare?” – men jag tänker ställa den på ett annat sätt för jag har insett att den frågan är ofantligt bred och svår att sätta några ord på. Så min fråga lyder ”Skulle du kunna tänka dig att göra ett inlägg om böcker som utvecklar ens läs- och skrivarförståelse?” och om det är så att du inte har några helst tips på sådana böcker, skulle du i så fall kunna tänka dig att göra ett inlägg som behandlar det du själv hade behövt höra innan du fick din första bok utgiven?

    Författare som er Johanna, ger hopp för oss unga.
    Jag vet att jag låter som rinnande smör, men jag tror det är mer än viktigt att uppmuntra människor som arbetar i en kulturell värld där man alltför ofta får kritik eller ingen respons alls.

    Kommentar av Nicole — 30 oktober, 2013 @ 13:09 | Svara

    • Tusen tack för denna långa och väldigt fina kommentar, Nicole! Det kommer ett inlägg i helgen om utvecklande läsning.

      Kommentar av Johanna — 31 oktober, 2013 @ 19:10 | Svara

  4. […] fråga från Nicole som skrev en lång kommentar på det här inlägget: ”Skulle du kunna tänka dig att göra ett inlägg om böcker som utvecklar ens läs- och […]

    Pingback av Sånt som utvecklar ens läs- och skrivförståelse | Johanna Lindbäck — 2 november, 2013 @ 09:55 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

