Johanna Lindbäck

2 november, 2013

Sånt som utvecklar ens läs- och skrivförståelse

Filed under: Skrivande — Johanna @ 09:51

En fråga från Nicole som skrev en lång kommentar på det här inlägget: ”Skulle du kunna tänka dig att göra ett inlägg om böcker som utvecklar ens läs- och skrivarförståelse?” och om det är så att du inte har några helst tips på sådana böcker, skulle du i så fall kunna tänka dig att göra ett inlägg som behandlar det du själv hade behövt höra innan du fick din första bok utgiven?”

Mitt svar: Ett inlägg om böcker som utvecklar ens läs- och skrivförståelse, hmm. Om man tänker på rena skrivhandböcker så har jag tex tips på ”See Jane write” som passar för alla genrer och inte bara chicklit. Den är enkel, väldigt konkret men innehåller typ allt man behöver tänka på när man ska börja med plot, dramaturgi, karaktärsutveckling, etc.
Har också läst Stephen Kings ”On writing” och minns att jag gillade den.

Men om man tänker på utvecklande romaner – det kan inte JAG svara på! Och skälet till det är att det beror på helt VAD man vill skriva, vilken genre, vilken stil. Jag har givetvis några romaner jag gått igång på och som jag lärt mig massor av, som fått mig att känna så här vill jag kunna skriva. Melina Marchetta ”Jellicoe Road”, ”Saving Francesca” och ”The piper’s son” är min idol, jag tycker hon är fantastisk.
Och Jennifer Weiner! ”The next best thing”, ääääälskar Jennifer Weiner. Hon skriver precis den typ av smart underhållning som jag drömmer om att göra.
Och John Green, och Nina LaCour, för att fortsätta på den amerikanska listan. David Levithan!
Dessa skriver contemporary fiction, alltså vanliga romaner om vanliga människor, och det är ju såna böcker jag också skriver. Och så Gillian Flynn som skriver spänning, åh gud så bra hon är!
Av svenska författare gillar jag Mårten Sandén, Åsa Larsson, Cilla Naumann, Sara Kadefors, för att nämna några. Men om man är inne på fantasy är ju inte de här tipsen så bra… Det gäller alltså att hitta DINA författare.

Det enklaste svaret är ändå att allt man läser är utvecklande på något sätt. Det kan vara väldigt bra att läsa en dålig bok och försöka plocka isär varför den är dålig. Och lika utvecklande att göra det med en bra. Försöka komma på hur författaren byggt den.
Mitt bästa tips är alltså: LÄS MASSOR. Det säger alla författare och det säger vi för att det är sant. Man blir en bättre författare av att bli en bättre läsare. Att vara en bra läsare är inte bara att ta sig igenom en massa böcker, utan att läsa dem och få en känsla för hantverket. Sånt kan man öva upp genom att läsa mycket, brett och kritiskt. Vill man skriva deckare läser man såna och fokuserar extra på det givetvis, men man BÖR läsa brett. Sen tänker man på varför man blev gripen just i det här avsnittet, hur fick författaren mig att känna sympati för X, varför kan jag inte sluta läsa boken, etc.

Vad hade jag behövt höra innan jag blev utgiven?
1) Utrusta dig med världens största tåladmod och skriv på. Det här kommer att ta tid.
2) Gå skrivkurser.
3) Gör ett ordentligt förarbete (det gjorde jag) som betyder att om du vill skriva barnböcker så läser du några nyutkomna såna (gå till bibblan och fråga) innan du börjar med din. Samma med alla genrer. Förvånansvärt många gör inte det här och det är helt obegripligt.
4) Sen när din bok är färdig kollar du upp förlagen du ska skicka till och hur de vill ha in manus. Och vilka förlag passar just ditt manus för det första? Förvånansvärt många gör inte den här kollen heller och det är lika obegripligt. Pratade om exakt de här sakerna med min förläggare på Lilla Pirat nyss och han är helt enig.
5) Ännu mer tålamod.
6) Lycka till!

2 kommentarer »

  1. Tack för svaret! 🙂

    Kommentar av Nicole — 4 november, 2013 @ 12:40 | Svara

  2. Intressanta tips 🙂 Tack!

    Kommentar av Story — 7 november, 2013 @ 22:21 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

