Johanna Lindbäck

9 november, 2013

Inspirerande miljöer

Filed under: Kreativitet — Johanna @ 10:41

Idag hade DN Kultur ett uppslag om var författare är när de får inspiration, vilka miljöer som triggar igång dem. Intressant! Precis som förväntat var det 9 av 10 i reportaget som var vuxenförfattare för det är ju alltid det (Sara Kadefors var undantaget idag och hon är ju också vuxenförfattare). Författare tipsar om julklappar, om sommarläsning, om ditt och datt – till 98% är det alltid bara vuxenförfattare i såna artiklar. Eller vänta förresten, b&u-författare kan ju möjiligen få tipsa om julklappar eller sommarläsning för barn, men inte för vuxna. Sånt läser inte vi? Eller?
Jaja, slut på uppgiven och trött utläggning.
Jag visar min egen inspiration istället. På senare år har jag insett att den är väldigt miljöfixerad till Luleå och Umeå. Jag går runt, eller åker runt, och spanar på hus med en kamera i handen. De kan vara snygga eller fula, eller ligga jobbigt avsides (som i ”Saker som aldrig händer”), men det är ofta ett hus i ett visst område som jag blir lite intresserad av och sen kopplar jag ihop det med en karaktär. Mycket svårt att säga vad som kommer först där – behöver jag omedvetet huset för att jag börjat tänka på karaktären, eller får huset mig att börja tänka på karaktären? Iallafall, inspiration är en husjakt för mig. Sen när jag medvetet valt plats + karaktär, då återvänder jag så ofta jag kan medan jag skriver boken för extra inspirationspuffar.

Tror också att det här triggas eftersom jag inte bor i Luleå eller Umeå så jag har ju inte tillgång till de miljöerna när som helst. Det blir alltid lite speciellt när jag får besöka dem.

Det rosa huset på bilden ovan är skitsnyggt och det ligger mitt inne i Luleå centrum, nere vid Loet. Skulle verkligen älska att bo där själv. Än så länge har det inte passat ihop med någon karaktär, utan jag har det bara på huskontot i väntan på…

Det här huset däremot har jag börjat använda. Ligger i Stockholm, nära där jag bor, och finns i vuxenboken som jag började på i somras. Har promenerat här i flera år och väntat på lämpligt tillfälle.

Det ser bara ut som ett vanligt hyreshus ju, men det är som en fin liten avskild gård emellan. Syns inte på bilden, men tro mig – fin! Skulle lätt kunna bo här också.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

