Johanna Lindbäck

16 december, 2013

När det tar stopp

Filed under: Kreativitet,Livet,Skrivande — Johanna @ 08:02

Jag följer amerikanska författaren Sarah Dessen på twitter och nu har hon nyligen annonserat att boken hon jobbar på för tillfället inte funkar, faktiskt inte alls, så hon har lagt den åt sidan och tagit en skrivpaus. Vet inte om hon hoppas att hon ska kunna fortsätta med den sen, eller om hon vill börja på något nytt. Oavsett, jag tycker det här är så väldigt intressant! Ursäkta om jag låter som en olyckskorp eller något nu, som att jag gottar mig i en annans problem. Jag menar inte alls så. Men just det att hon är en väldigt erfaren författare som säger att skrivandet och det nuvaranade projektet inte funkar. Det är ju vanligare att man får höra sånt efteråt – när författaren har kommit ut med en ny bok, det går bra, allt rullar på igen. Då kan det komma fram att den har föregåtts av sju svåra år.
Och jag fattar ju att under tiden de svåra åren pågår är det SKITSVÅRT att prata om det eftersom skrivandet är en så stor del av den man ÄR, och om man inte skriver, VEM är man då?
Det gör Sarah Dessens uttalande än mer intressant och väldigt modigt. Och att hon nyligen berättade (på twitter igen) att hon drömt om att hon tog jobb som administratör på en skola och plötsligt när hon skulle börja där kom hon ihåg att hon egentligen var författare, så vad tusan gjorde hon på den där arbetsplatsen? Ångest i drömmen, och ångest när hon vaknade. Shit.

*TA I TRÄ, TA I TRÄ, TA I TRÄ*

1 kommentar »

  1. […] där jag skrev om Sarah Dessen och hennes skrivuppehåll – hon bloggade om det. Bokidéen funkar inte alls, […]

    Pingback av Fortsättning på Sarah Dessen-inlägget | Johanna Lindbäck — 21 december, 2013 @ 14:13 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

