Johanna Lindbäck

17 december, 2013

Nanowrimo-snabbskrivar-taktiksnack

När jag var i Jönköping förra veckan åt jag middag med 2 x Maria som båda har klarat Nanowrimo i år. Trevligt!! Både middagen och att klara Nanowrimo. Den ena Maria har klarat det i flera år faktiskt, hon är  proffs, men för den andra var det nytt och en oväntad succé att lyckas skriva så mycket och så snabbt.
Tricket: att släppa sargen och bara köra på.
Suck.
I knew it.
Precis DET som jag har så svårt för. Min stora svårighet med sånt som Nanowrimo eller grejer som bygger på att man ska skriva typ 6 sidor varje dag med den här eller den här metoden är att min fantasi alltid tar slut med jämna mellanrum. Jag har ju en plan för boken, jag vet att x antal händelser ska pytsas ut från första till sista sidan, men det är fortfarande väldigt mycket som ska hittas på under tiden. Säg tex att jag börjar bygga upp en grej som ska hända om kanske 3-4 kapitel, då är det väldigt ofta så att jag måste komma på HUR uppbyggnaden ska ske. Det är  inte bara att sätta sig ner och skriva 2-3 perfekta kapitel innan den där grejen händer, utan det involverar oftast mycket trial and error. Skriva och skriva om, hitta på något nytt, inse att det funkar delvis, skriva om igen. Och under den tiden behöver jag tänka rätt mycket också. Såna pauser funkar inte om man följer Nanowrimo ju, så därför brukar jag alltid fallera inom 3 dagar.
Fast om man verkligen satsar på att vara med i det så gäller det ju att omfamna tanken på att man skriver en massa skit som man sen kommer att stryka, huvudsaken är att man kommer framåt. Och det är förmodligen det jag har så svårt för – jag vill hellre försöka skriva hyfsat rätt istället för att hamna i något sidospår eller ännu värre komma helt ur kurs.

Och apropå att skriva typ 6 sidor varje dag, en annan sak vi pratade om i Jönköping var generellt att lyckas skriva flera bra sidor varje dag. Jag har länkat till en text tidigare om en sån snabbskrivarmetod (en amerikansk fantasyförfattare) som berättar om sitt knep – att planera scenen i fem minuter och sen skriva på med flera tusen ord.
FEM MINUTER?! Shit. Lisa och jag har ju jobbat exakt så med ”Vi måste sluta ses på det här sättet” och det har gått skitbra, men vi har suttit i några timmar varje gång. Då har vi fått ihop 6 kapitel (3 var) och det har varit jättebra planeringar och väldigt lätt att skriva. Samma grej men bara fem minuter per kapitel? Det hade knappt blivit någonting alls.
Jag vet inte om den där fantasyförfattaren är övermänsklig, eller om hennes fem minuter bygger på att hon redan har ett väldigt detaljerat synopsis, men jag kommer aldrig att kunna hitta på ett helt nytt och jättebra kapitel som passar in perfekt i det stora hela på bara fem minuter.
Däremot är jag numera en varm anhängare av att planera mycket innan och därmed försöka stryka tiden som ägnas åt att skriva och hitta på under tiden för det betyder att man hittar på massa saker som inte funkar. Mycket bättre att bara lägga tanketid på det istället för två veckors skrivtid.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

