Johanna Lindbäck

5 januari, 2014

Jag har läst dagstidningar i helgen…

Filed under: Livet,Misc,Pengar,Skrivande — Johanna @ 16:04

Igår var det en artikel i DN Kultur om hur lång tid det tog för författare att skriva sina böcker, alltså antal år mellan släpp. Var folk slappa om de tog 4-5 år, eller mer, på sig? Inte med ett ord nämndes ekonomin som bidragande faktor. Hallå? Det är ju skitviktigt! Nästan alla verksamma författare  jag känner (eller har pratat med) gör något annat också utöver att skriva böcker – eftersom de inte kan leva på sitt bokskrivande. Hur tusan kan man bortse ifrån det och istället gå in på att folk inte vill släppa böcker för ofta för det är inte fint? Det är inte så många som har möjlighet att enbart skriva på heltid i ett halvår eller ett år, för då blir man supersupersuperfattig. Man måste jobba med annat = mindre skrivtid.

Idag var det en artikel i SvD Kultur som handlade om att det finns så få exempel på sociala medier i samtida romaner. Har författarna inte hängt med eller törs de inte ta in dessa i texten?
Det var alltså vuxenförfattare som räknades upp och diskuterades. Där syns inte sociala medier.
Well well.
Tänk om artikelförfattaren hade funderat en halv minut på att även kolla sin tes i några samtida ungdomsböcker? Resultatet hade blivit ett heeeelt annat.

1 kommentar »

  1. Hej Johanna, jag läste också artikeln i DN Kultur och reagerade, precis som du, på varför man inte tar upp förutsättningarna för skrivandet. Hur ser dessa ut? Hur många kan idag ägna sig åt skrivande på heltid? Väldigt få, gissar jag. Jag är i alla fall inte en av dem. Sliter med mina böcker samtidigt som jag arbetar full tid som gymnasielärare. Lägg sedan till barn och allt annat. Ja, tiden för skrivande finns egentligen inte utan istället handlar det om prioriteringar. Ett ständigt pusslande för att få det där rummet till skrivande.
    Snabb eller långsam författare – jag vet inte riktigt vad jag tycker om benämningarna…eller jo, jag gillar dem inte.

    Kommentar av Maria — 6 januari, 2014 @ 11:59 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

