Johanna Lindbäck

25 januari, 2014

Men när jag ser om en gammal favoritfilm…

Filed under: Livet,Misc — Johanna @ 19:32

Igår gick ”Varats olidliga lätthet” på svt. Jag såg den när den kom, och sen har jag sett den en till gång ett par få år efter det. Men däremellan glapp på många många år fram till nu.
Skulle den stå sig?
Svar: NEJ ÅH NEJ.
Jag tyckte vissa bitar var rent plågsamt dåliga. Pretentiöst och omotiverat storslaget prat om revolution och filosofi, ofta helt out of the blue bara för att det måste in i den här filmen. Och karaktärerna var så… gud, nej bara.
Den hade inte klarat tidens tand. Och då tänker jag inte ens på de töntiga ryska / östeuropeiska accenterna som alla skådisar drogs med. Det hade jag stått ut med om resten varit bra.

Det var på grund av ”Varats…” som jag upptäckte Lena Olin och Juliette Binoche. Och i viss mån Daniel Day-Lewis, men jag har inte känt något måste att se varenda film han är med i som jag gör med Lena Olin. Oh well.

Apropå film, en bloggläsare har sett ”I skuggan av värmen” och tyckte också om den supermycket!

2 kommentarer »

  1. Svt:s filmklubb (heter den så?) brukar ju visa överraskande bra filmer, så jag trodde verkligen att detta var något jag inte skulle missa. Kämpade hårt för att hålla mig vaken. Filt och kudde var dock bra att ha, för att gömma sig bakom då scenerna blev för pinsamma. Nej, jag såg inte klart. Jag vara bara väldigt besviken. Hur många gånger kan man säga repliken ”Take your clothes off”? Hade verkligen förväntat mig bättre repliker.

    Kommentar av MarveW — 25 januari, 2014 @ 23:34 | Svara

    • I know… Buhu för denna upplevelse.

      Kommentar av Johanna — 27 januari, 2014 @ 10:49 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

