Johanna Lindbäck

3 mars, 2014

Kvinnor, skyll er själva eller byt yrke!

Filed under: #blogg100,OT — Johanna @ 21:04

Igår var jag igen på Kulturhuset för att lyssna på livesändningen av P1 Debatt. Temat: hur mycket ojämställdhet tål Sverige?
Precis som förra månaden (tema rasism) tyckte jag det var riktigt bra, och jag gillar Alexandra Pascalidou som programledare!

Det kom upp flera bra poänger igår, men en som föll mig speciellt på läppen var när Torun Carrfors som är sjuksköterska på SöS pratade om lösningen att byta jobb. Det som hon jämt får höra – byt jobb och börja på ett mer välbetalt arbete! Problem solved!

Det är alltså kvinnornas fel att de valt ett låglöneyrke (skola, vård och omsorg) och det är kvinnorna som nu ska fixa till sin dåliga situation genom att sluta med skola, vård och omsorg. Det är inte samhällets fel, och det är inte samhället som bör göra något.
Inte heller bör samhället göra något åt att många kvinnor jobbar deltid för att hinna med hem och barn / hinna ta hand om sjuka föräldrar som inte får den omsorg de behöver / för att kvinnorna inte orkar med heltid på sin arbetsplats då det är så tungt fysiskt och psykiskt. Kvinnor, lös det här!
Eller hur?
Visst är det sjukt?
DET ÄR HELT SJUKT!

Och lek med tanken att vi kvinnor faktiskt tar det rådet och säger upp oss från dessa låglönefällor. Vad händer då? Hur länge klarar sig samhället? Fem minuter, max?

Ibland undrar jag om de politiker som håller på med vårdpolitik har någon egen vårderfarenhet. Det må vara en jäkligt naiv åsikt, men jag undrar verkligen. Efter min blindtarmsoperation + allt med den kan jag liksom inte tänka på SöS Akut utan att bli tårögd av tacksamhet för personalen jag mötte. Vilken arbetsmiljö. Vilken rush. Och då har jag ändå jobbat som lärare i flera år så jag är van vid hektiska, stressiga arbetsmiljöer med människor omkring sig hela tiden. Men skolan känns som en västanfläkt motför akuten. Och sjuksyrrorna där är alltså inte värda 24 000 kr i ingångslön? Låt mig repetera mig: det är HELT SJUKT.

P1 Debatt går att lyssna på i efterhand, finns på SRs hemsida. Leta upp det och få er något bra, peppande och stärkande till livs!

#blogg100

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

