Johanna Lindbäck

9 mars, 2014

Bra böcker är…?

Filed under: #blogg100 — Johanna @ 12:12

Kommentarsfrågor:
1) Vad tycker du gör en bok, bra?
2) Hur viktigt tycker du att språket är när du skriver och/eller läser böcker? Exempelvis, räcker det med en bra handling?

Mina svar:
1) Karaktärerna! Det gemensamma för alla böcker jag faller för är att de har skitbra karaktärer, det vill säga, det känns som att de finns på riktigt. Åsa Larsson som skriver deckare = skitbra karaktärer. John Green som skriver ungdoms vanliga romaner = skitbra karaktärer. Melina Marchetta = fantastiska karaktärer!!
När jag bryr mig om dem kan jag läsa ungefär vilken historia som helst och bli engagerad.

2) Språket är viktigt, men det är viktigt för mig med en bra handling också. Jag går sällan igång på böcker som betecknas som språkexperiment.
Å andra sidan, klarar inte heller bra handling med taffligt språk. Men av dessa två beståndsdelar så håller jag nog handlingen lite högre. Därmed inte sagt att jag bara vill ha handlingsdrivna böcker som typ deckare för det är ju inte alls sant.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

