Johanna Lindbäck

16 mars, 2014

Ett till knarkigt filmtips

Filed under: #blogg100 — Johanna @ 12:58

Jag har inte ett specialintresse för filmer som handlar om droger, jag lovar, men förutom ”I skuggan av värmen” finns det en annan sån jag verkligen gillar. Såg av en slump att den gick på Svt i fredagskväll när jag kom hem från Umeå. ”Oslo 31 augusti”, och jag var tvungen att se hela även om jag var himla trött och den slutade midnatt.
Den handlar om en kille som är 34 och som just ska komma ut efter att ha missbrukat droger i några år och nu senast varit inne på ett avvänjningsprogram i 10 månader. Det är 14 dagar kvar på det, men han får en fridag i Oslo för att han ska söka jobb på en tidskrift.
Killen kommer från en kulturig övre medelklass och det handlar om svårigheten för honom att börja om nu, så pass gammal, och om hur det blir när han möter sina gamla kompisar som alla är framgångsrika välutbildade akademier.
De andra på avvänjningen blir typ glada om de får jobb på ett lager och hittar en tjej, säger han, men han kan inte nöja sig med det.

Jag såg den på bio när den kom för några år sen, och den har stannat kvar i huvudet sen dess. Väldigt fint sommar-Oslo, bra skådespel, men framförallt stämningen och hans konflikt.
Det var så spännande att se den igen nu när jag vet hur allt slutar.
Tips!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

