Johanna Lindbäck

18 mars, 2014

Umeå mon amour

Filed under: #blogg100 — Johanna @ 09:24

IMG_1346En läsarfråga att få höra mer om Umeå.
Jag flyttade dit för att jag pluggade på universitetet. Bodde på Berghem, i studentkorridor och studentlägenhet. Sprang på Gammlia. Tränade på Iksu. Fikade på Mekka, NK och Station. Gjorde bla lärarpraktik på Östra, numera Fridhemsgymnasiet.
Jag tycker om stan skitmycket. Det är svårt att förklara exakt varför. Stämningen framförallt tror jag. Universitetet + det politiska, det är ju det som ger stämningen. De som söker sig dit pga dessa möjligheter. Umeå känns inte småstadsinskränkt utan är lagom stort för att man ska hitta olika saker att göra. Även kulturiga, inte bara sportiga som det är i många Norrlands-kommuner.
Och det är jättefint med älven och vattnet. Och så är dialekten fin!
Umeå och Luleå är ju ganska lika, men ändå inte. Umeå är vildare. Nuförtiden älskar jag bokkafe Pilgatan men det har ju öppnat först efter jag flyttade därifrån.
Jag har ingen lust att flytta från Stockholm, men OM jag gör det någon gång så skulle Umeå vara en kandidat. Nu bygger de ju kulturhus och allt också.

Mina böcker som utspelar sig där är: ”En liten chock”, Gustav bor på Östermalm, nära Östra. I det där höga tegelhuset. Hans pappa Jack jobbar på uni. ”Min typ brorsa”, de bor på Mariehem, i hyreshusen. ”Tänk om det där är jag”, Agnes flyttar till en villa på Berghem. Alla dessa tre går på (fd) Östra. ”Lite ihop”, Majken bor i radhus på Tomtebo och går på Sjöfruskolan. Hon och hennes kompis Ivan fikar på Pilgatan!

Det jag gör i princip varenda gång jag är där: simma på Iksu, gå på Pilgatan (dock inte senast på Littfesten), och på något sätt vara på uni-området även om det bara är att åka förbi med buss. Gå ner och titta / promenera vid älven. Brukade gärna fika på Schmäck men nu har de lagt ner, eller hur?
Jag gillar verkligen verkligen Umeå. Blir så glad varje gång jag får åka dit!

1 kommentar »

  1. Kul att få läsa om Umeå! Gillar att du skriver att det inte bara är sport som det är mycket annars. I Sundsvall där jag bor känns det ibland som att sport är det enda som räknas. Väldigt lite kultur.

    Kommentar av Lovisa — 18 mars, 2014 @ 23:26 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

