Johanna Lindbäck

23 mars, 2014

Det manliga egot vs faktiska kunskaper

Filed under: #blogg100,Föreläsningar — Johanna @ 14:28

IMG_1449En arrangör: Vill du komma och föreläsa om fantasyns utveckling?
Jag: Eeeh, jag kan ju ingenting om fantasy så jag får nog tacka nej till …
En man i samma situation: Men stopp nu! Jag älskar ju läsning och jag har faktiskt läst första Harry Potter, flera Twilight och alla Hungerspelen, så jag kan väl bara slänga upp lite bilder och prata om dom?
Jag: Men dom böckerna räcker inte. Du måste ha mycket mer. Och du kan ju ingenting om fantasy.
Mannen: Hallå, jag älskar läsning och jag har en jätteintressant föreläsning om det, så efter fantasyinslaget tar jag ju bara den. Den är bra för alla. Dom kommer att gilla den.
Jag: Men det är ju inte fantasyns utveckling? Folk har kommit för att få höra om det. Och betalat för att komma in.
Mannen: Ursäkta, jag är faktiskt en väldigt bra föreläsare. Och charmig och kul. Det här ska nog gå bra. Vi kör!
Jag: Men det räcker inte med 5 min fantasy på en 45 mins föreläsning!
Mannen: Jodå, för det är JAG som pratar! Det blir skitbra. Vad är det för arvode?

Tänk om fler män tänkte så här. Insikt (igen) efter helgens bokmässa där jag fick lyssna på (ännu) en man som inte alls tog hänsyn till ämnet han kontrakterats för utan körde sitt eget race. Han tyckte säkert inte det var något större problem att han gjorde så. Details, details. Det blev ju bra ändå!
Mmmm. Eller.

(Fantasyämnet är påhittat. Och bilden har inget speciellt med detta att göra förutom att det är miljö.)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

