Johanna Lindbäck

30 mars, 2014

När det INTE är värt att lägga en hel dag på 5 mins framträdande

Filed under: #blogg100,läsambassadören — Johanna @ 15:47

För några månader sen fick jag den här förfrågningen av Författarcentrum: vill du komma som läsambassadör till en viss bokmässa och föreläsa? Vilken dag passar dig?
Jag bad om fredag för jag var upptagen på lördag.

För några dagar sen fick jag reda på att förfrågningen borde ha sett ut så här: vill du komma för ett 5 mins-framträdande som läsambassadör? Du kommer att ingå i ett block som iofs tar plats på bokmässan men som handlar om något helt annat, nämligen hörselskadade och debatter och samtal om att vara det. Publiken du pratar för kommer att vara allra mest intresserad av dessa frågor, men vi stoppar in invigningen lite mitt i det ändå. Är du sugen?

Då hade jag tackat nej på en gång med hänvisning till att insatsen och utfallet inte var värt det. Vad ger 5 min? Kanske lite grann om man är en retoriker som Palme. Det är inte jag, så jag tycker min insats var helt meningslös och bortsjabblad av arrangörerna. Jag har alltså inget emot bokmässan i sig, och inget emot hörselskadade, och jag har inget emot att flänga land och rike runt för det är det jag gör hela tiden nu, men att framträda i 5 min? Waste of time. Sen kan man säkert skylla på missförstånd etc, men jag undrar hur arrangörer tänker när de ber medverkande komma resande sammanlagt en hel dag för att under dessa förutsättningar framträda i 5 min?!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

