Johanna Lindbäck

13 april, 2014

Ett skrivråd: vänta och vänta ännu mer

Filed under: #blogg100,Skrivande — Johanna @ 10:41

lidkopings bibbla

Den här bilden snodde jag från Lidköpings stadsbiblioteks facebook. Ingen skam i kroppen!

Jag träffade först en ungdomsskrivarcirkel där och vi pratade mycket om hur man gör. Gav mina 2 bästa råd:

1) I fråga om dialoger, stryk konsekvent 50% av texten. Då närmar det sig bra.

2) I fråga om att börja skriva på nya idéer, vänta! Börja inte förrän du tänkt och tänkt och tänkt och vet hur det börjar OCH hur det slutar. I flera år började jag alldeles för tidigt, jag visste bara starten. Jag kom aldrig förbi starten heller för sen var min fantasi slut.
Nu vet jag att jag måste tänka massor (i ett par månader) innan jag får börja skriva. Samla på mig flera idéer. Komma på händelseförlopp. Annars blir det noll och intet, eller cirka 10 sidor när det behövs 150.

Och just like that har jag ju sparat in flera års frustration åt er!

(Man kan klicka på bilden för större.)

4 kommentarer »

  1. Kloka råd men ack så svåra att följa.

    Kommentar av MarveW — 13 april, 2014 @ 11:44 | Svara

    • Fast i relation till att bara skriva start eller lyckas få ihop en hel historia? Det är svårt att hålla sig och man är ivrig, men för mig är det helt tvunget.

      Kommentar av Johanna — 13 april, 2014 @ 13:19 | Svara

  2. […] här skriver hon (här): I fråga om att börja skriva på nya idéer, vänta! Börja inte förrän du tänkt och tänkt […]

    Pingback av Johanna Lindbäcks skrivråd: vänta | Emmelie Hardenborg — 13 april, 2014 @ 14:11 | Svara

  3. Finns ju många olika sätt att skriva. Tålamod är en dygd, men att bara vänta och vänta… nä, det passar inte mig. Bättre att skriva lite varje dag, man kan ju alltid stryka och rensa vid behov. Och dialoger, jag älskar att skriva dem och att läsa sådana.
    Kul att hitta den här bloggen!

    Kommentar av Carita Liljendahl — 13 april, 2014 @ 19:40 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

