Johanna Lindbäck

6 maj, 2014

Tisdag

Filed under: #blogg100 — Johanna @ 21:41

Hoppsan, höll alldeles på att glömma bloggandet idag. Detta med #blogg100… Skulle behöva lite input och inspiration om bra saker att skriva om igen? Eller om jag missat något från tidigare tips? Tjata lite då, om ni orkar.

Tycker det blir så mycket idag gjorde jag det och det. Vitsen med blogg100 är väl att man ska blanda högt och lågt, men i den allmänna upptagna vardagen har jag tydligen inte så mycket tid att reflektera över höga saker just nu. Pratade om detta senast på Kulturrådet i måndags. Har rest runt och föreläst så mycket i vår att jag saknar den obokade lediga tiden när man kan tänka på lite vad som helst och komma på nya saker oplanerat. Nu är jag allra mest fokuserad på att fixa föreläsningen till i övermorgon, kolla biljetterna till den resan, höra av mig till de arrangörerna, osv, i en lång to do-lista. Men men… snart är det sommarlov, och då blir det mer tid.
Ska nu bara skriva färdigt en bok först. DÄR kan vi snacka tankekraftsbehov och energiåtgång. Lord. Pendlar mellan glatt ”det här går bra!” till skräckig ”nej jag kommer aldrig fixa det!”-ångest.

1 kommentar »

  1. Hej,

    jag har ett lite luddigt ämnesförslag: skriv lite om hur du ser på språk och stil. Dina recensioner på Bokhora ger intryck av att du föredrar författare som skriver med ett lite slängigare, modernare eller ungdomligare språk. Eller hur man nu vill uttrycka det. Vilket också återspeglas i hur du själv skriver, både på Bokhora och på den här bloggen. Det är förstås en fördel att ha tillgång till den stilnivån om man skriver ungdomslitteratur. Men faller det sig naturligt för dig? (Eller, ja, det måste det förstås göra). Jag är, tror jag, bara några år äldre än vad du är, men för mig skulle det kännas oerhört krystat att slänga sig med anglicismer, modeord, sociala medier-koder eller en alltför talspråklig nivå i en skriven text. Inte minst för att den sortens språkliga uttryck så snabbt blir daterade. Hur tänker du kring det här?

    Kommentar av Marie — 6 maj, 2014 @ 22:45 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

