Johanna Lindbäck

9 maj, 2014

En bok jag inte skriver på för tillfället

Filed under: #blogg100,Skrivande — Johanna @ 10:02

Den där vuxen med mammografi-starten som jag höll på med förra sommaren, men sen fick lägga undan pga tidsbrist.
Kikade på den igen igår efter ett års uppehåll. Inte för att jag har mer tid just nu, absolut inte, men bara för att… fick vuxenbokslängt.
Bjuder på utdrag.
________________________________________

Markus kom hem när jag lassade in kycklingfiléerna i ugnen. Stack in huvudet i köket och hejade på mig innan han pratade lite med Peder och Amir. Sen kom han tillbaka och drog in mig i en kram.
”Hej fröken.”
En gång i tiden var de här komma hem efter jobbet-kramarna ordentliga och rejäla. Hej. Heeej. Mmm. Du med. Åh, hej, älskling. De kunde sträcka ut sig i både tid och rum, i alla fall på våra barnfria veckor.
Nu är de reducerade till en snabbare affär. Alla veckor.
Min dag har då varit utan större missöden så jag är ganska nöjd”, sa han.
Det var ett av hans återkommande skämt. En parodi på egofixerade män som bara pratar om sig själva och aldrig tänker på att ställa en enda fråga till sin samtalspartner. I synnerhet inte om hon är en kvinna.
Han pussade mig på kinden och släppte kramgreppet. ”Hur är det, är du trött?”
Nej? För att jag inte fnissat åt något jag redan hört hundra gånger? Och som kanske inte varit gapflabbsvärdigt de första tio ens, om vi ska vara ärliga. Well, excuse me.
”Vilken tid kommer du till Luleå på torsdag?” frågade jag. ”Vi ska grilla hos pappa, allihop.”
Han hämtade sin mobil och scrollade fram bland sms-en. ”Det går … 17.15, så då landar det väl 18.20? 18.30.”
Jag messade tiderna till Anna-Karin. ”Jag ska klippa mig där på torsdag också.”
”Du ska flyga hundra mil för att klippa dig? Amen, hej J-Lo.” Han log när han kavlade upp skjortärmarna och tvättade av sig om händerna. ”Lite sallad, va?”
Vi bytte plats och jag satte mig vid bordet medan han plockade fram alla grönsaker vi hade i kylen. Granskade en påse spenat och valde ut de blad som fortfarande var okej. Rev morötter, finhackade lite vitkål, klyftade tomater.
”Jag röjde hela skrivbordet idag”, sa jag efter vi båda tydligen varit tvungna att under tystnad koncentrera oss en stund på finprecisionen som krävs när man tillverkar en standardsallad. Var god stör ej kocken med småprat. Tomaterna kan bli skivade istället för klyftade. ”Rensade ut typ tio kilo papper.”
”Åh, vad skönt. Jag borde också.”
”Mm.”
Det blev tyst igen. Mer finprecision. Kniven mot skärbrädan. Gurkskivor. En halv paprika. Hack, hack, hack. Avsluta med att hälla över olivolja, vinäger, krydda och blanda runt.

När slutade vi bubbla över av roliga, intressanta, spännande saker att berätta för varandra? Efter ett år, eller två? Det enda jag kom på nu när jag satt och ansträngde mig var sånt som ”vi fick potatisbullar till lunch” eller ”en kvinna på tunnelbanan hade en likadan Strand-tygpåse som min, fast grön”. Inget av det skulle få ett längre svar än ”åh”, för inget var särskilt intressant. Det slog inte ens salladstillverking i underhållningsvärde.

Markus sträckte sig efter en vinflaska. ”Vill du ha?”
”Jo, fast kommer du ihåg att vi har tvättstugan ikväll?”
”Don’t drink and wash, menar du? Äh, det går nog bra.” Han hällde upp två glas och smakade ett par klunkar. ”Gott, va?”
Han har en förmåga att verka som om han väljer vin efter konstens alla regler och självklart med tanke på vad man ska äta till och så där. I själva verket är han lika slumpartad som jag. Vi kan ingenting. Vi styr bara direkt mot den trygga 70 till 99-kronorshyllan. Där plockar vi på oss lite blandat i mittensegmentet och hoppas på det bästa. Ibland lyckas det, ibland blir det sådär.
Han böjde sig över bordet och kramade till om min hand.
”Två dagar till semestern bara. Du fixar det, Stell.”
Va? Ännu en hint om att jag såg trött ut för att jag inte lovprisat hans fantastiska slumpartade vinval?
”Absolut”, sa jag ändå för jag orkade inte börja diskutera.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

