Johanna Lindbäck

10 maj, 2014

Utdrag 2 av boken jag inte skriver på

Filed under: #blogg100,Skrivande — Johanna @ 10:14

Ett till från vuxenboken.

____________________________________

Nu var klockan tjugo i fem och frissan som var jättebra drog händerna genom mitt hår för att få ett andra intryck.
Det första: typiskt svenskt mellanbrunt. Ganska tjockt. Lite självfall. En vanlig axellång frisyr, för tillfället utan lugg. Jag växlade mellan att klippa lugg och att spara ut den. Senaste året hade det varit spara ut som gällde. Jag brukade också växla mellan att tona det lite mörkare för att dölja det gråa som börjat komma, eller som nu ha det naturligt.
”Vad känner du för?” frågade frissan och mötte min blick i spegeln. ”Vill du fortsätta med samma eller göra nåt nytt?”
Jag har gått hos min Stockholms-frissa i sex-sju år. Vad jag än kände för innan lyckades vi på något mystiskt vis alltid hamna i ömsesidiga förslag som ledde fram till att jag fick ungefär samma frisyr, fast ibland med lugg.
Nu lät jag blicken svepa över modellbilderna som satt på väggarna. Korta, långa, svallande, punkiga, sextiotals, Dallas. En odyssé över frisyrmodet de senaste fyrtio åren.
”Vad är till exempel nåt nytt?”
Hon drog lite mer genom håret och samlade ihop det i nacken. ”Har du haft kort nån gång?”
”Javisst.”
”Michelle Williams, Mia Farrow-kort?”
”Nej, gud, aldrig .”
”Vänta ska du få se.” Hon hämtade en inspirationskatalog och hittade en bild där en söt Michelle Williams-liknande tjej log i röd blus. ”Jag tror du skulle bli jättesnygg i det här.”
”Tror?”
”Okej, jag vet”, log hon. ”Men det beror på hur du känner också för man är aldrig snygg i nåt man inte trivs i. En del kan aldrig tänka sig så här kort, men med ditt hår och dina starka färger, och dom här ögonbrynen!, så kommer det bli superfint och kvinnligt. Titta på halsen och nacken. Och dina nyckelben. Du skulle bära upp en sån frisyr jättebra. Det passar din stil.”
Mina ögonbryn och nyckelben? Min stil? Stockholmsfrissan hade hittills aldrig pratat om det. Jag såg från bilden till mig själv. Vred på huvudet. ”Skulle jag?”
”Ja. Fast vi kan självklart göra nåt annat också. Det var bara en idé.”
”Är det din grej att klippa alla kort? Anna-Karin fick ju också det.”
Hon skrattade till. ”Nej, nej! Det är min grej att försöka klippa rätt, och ibland råkar det bli kort. Men det måste inte vara det.”

Min nuvarande frisyr var så vanlig och safe att den knappt var en frisyr. Motsvarigheten till att ta på sig jeans och en svart topp varje morgon. Prydliga kläder som man visste att ingen skulle kunna anmärka på, men ingen skulle direkt märka dem heller för alla hade ungefär likadana. Då och då fick jag ett ryck och tänkte att jag ville ha mer färg i garderoben. Fantiserade om att jag kanske skulle bli lite lik Caitlin Moran. I alla intervjuer jag sett eller läst med henne jobbade hon mycket med färger och mönster. Rött. Gult. Grönt. Sånt jag nästan aldrig hade. Sen kom jag likafullt hem efter några timmars shoppingrunda med ännu ett svart, mörkblått eller grått plagg att hänga in bland alla de övriga.
Och Michelle Williams? På vartenda foto var hon skitsnygg och hade skitsnygga kläder, i färg!, även om det bara var något vanligt.
”Jag kanske borde testa det då. För det växer ju ut igen.”
”Att få tillbaka den här längden igen tar ett par år, så du är medveten om det bara.”

2 kommentarer »

  1. Kan du inte liksom ”inte skriva” på den här ett tag, så att man kan få köpa och läsa hela nångång? Gillar utdragen, skön stil. 🙂

    Kommentar av Sara Swietlicki — 10 maj, 2014 @ 13:34 | Svara

    • Tack! Gillar också. Men det ÄR för mycket att göra nu, jag hinner knappt skriva den bok jag måste, så den här vuxen dröjer.

      Kommentar av Johanna — 10 maj, 2014 @ 18:31 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

