Johanna Lindbäck

13 maj, 2014

Form-faran

Filed under: #blogg100,Skrivande — Johanna @ 10:56

Jag ska inte ägna mig åt ett korståg mot en viss dansk författare som var med i Babel i söndags (har redan skrivit om henne 2 ggr på bokhora), men tror ni jag skrockade förnöjt när hon inledde intervjun med att berätta att hon var besatt av form? Oh yes. I min erfarenhet är nämligen författare som blir alltför fixerade vid form såna som inte har så mycket innehåll att fylla sin form med. Alltså man saknar berättelse. Och det är då man går upp i form-sus och duset.

Förstå mig rätt: alla författare nördar om form och gillar att prata om det, men vid någon tidpunkt bestämmer man sig för tempus, berättarperspektiv, stil, osv, och sen kör man på. Då är det dags för mindre snack och mer verkstad. (Precis som att man inte ska läsa hur många böcker om skrivande som helst, det är bättre att sätta sig och börja skriva efter 2-3 stycken.)

Danskan sa att hon inte kunde hitta på berättelser, och ungefär att form var ett sätt att leva i världen. Hur hur hur, undrar jag. Hur tusan är romanform ett sätt att leva?! Det blev ingen följdfråga på det, men jag tycker resonemanget är typiskt fint men som ingen fattar vad det betyder. Det sammanfattar också hennes roman. Skitsnyggt språk, men innehållet bakom det? Tunt.

2 kommentarer »

  1. ”Hur tusan är romanform ett sätt att leva?!” HAHAHAHAHAHAHAHA Den var bra!

    Kommentar av Lotta K. — 16 maj, 2014 @ 05:19 | Svara

  2. Jag har inte läst boken – men såg intervjun och tyckte att det lät ovanligt tunt, blev inte det minsta sugen. Tyckte även att hela intervjun var lite lam.

    Kommentar av Viktoria — 18 maj, 2014 @ 18:55 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

