Johanna Lindbäck

14 maj, 2014

Att skriva medan man inte skriver

Filed under: #blogg100,Skrivande — Johanna @ 10:31

Jag är stressad över boken som måste bli färdig i sitt första utkast nu snart. Det är mycket arbetstid om går bort för att jag bara transporterar mig och det är supersvårt för mig att sitta på tåg och skriva. Och sen arbetsdagar när jag river av 4 lektioner på en högstadieskola. Jag orkar inte vara påhittig efter det heller.
Så, stress.
Men en sak kan man iallafall göra; att tänka på sin text och ha med sig en anteckningsbok. De senaste dagarna när jag inte alls skrivit har jag istället kommit på 3-4 bra handlingsförlopp som är precis vad jag saknade. Om jag varit hemma hade jag kanske börjat textspåna för att tvinga fram handling, det måste ju gå framåt, jag måste få ihop sidor!, och kanske sen fastnat. Det har hänt flera gånger. Jag har inte kommit på färdigt när jag sitter mig för att skriva, och det är då man får lägga tid på att testa olika lösningar. Nu kommer jag ju såklart att behöva lägga tid på att formulera allt för det tar lång tid oavsett hur mycket bra man kommit på, men jag behöver iallafall förhoppningsvis inte spåna lika mycket när det väl är jag och datorn igen.

1 kommentar »

  1. Jag skriver på alla möjliga saker: med penna och papper hemma, via appen writer på mobilen, jag tänker på manuset när jag ska sova, planerar scener när jag går ut med barnvagnen. Med små barn är det svårt att få tid att skriva, men jag har gjort så att jag bestämmer en dag i veckan då jag får skriva. När lillebror sover skriver jag. Jag ser fram emot den dagen och de andra dagarna kan jag i tanken fundera på vad som behövs skrivas nästa gång. För mig funkar det. Och jag har lärt mig att det gör inget om jag bara får ner en mening (då lillebror inte vill sova) bara jag fick skriva något. 🙂 Lycka till med skrivandet och tänk på det du har skrivit inte på det du inte har skrivit.

    Kommentar av nathaliesjogren — 15 maj, 2014 @ 10:24 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

