Johanna Lindbäck

15 maj, 2014

Sugarman

Filed under: #blogg100,Livet,Misc — Johanna @ 10:11

Det var så fint när jag såg ”Searching for Sugarman”. Det är långt ifrån alla bioupplevelser man minns, eller hur? Men mina två norska författarkompisar Ingelin och Charlotte sa: ”Du måste gå och se den. Den är helt fantastisk. Vi säger inte vad den handlar om, men du måste se den. Du behöver inte veta något mer än så innan. Du kommer att älska den.”
Då blir man ju alldeles för nyfiken för att hoppa över. Så jag, Lisa och Åsa gick på bio. Jag hade följt rådet att inte kolla upp ett dugg innan. Det var verkligen på nivån att jag minut för minut blev aha, det är en dokumentär? och aha, det handlar om en musiker?.
Men jag älskade den ju. Såklart. Det gjorde Lisa och Åsa också. En sån där magisk stark film när man inte kan formulera mer än ”oj!” och ”wow!” när man kommer ut.
Historien om Rodriguez är fantastisk, och historien om konstnärligt skapande är lika fantastisk. Och historien om Malik Bendjelloul och hur han fått ihop filmen, som vi fick reda på sen? Wow.

Igårkväll visade Svt Kobra ett specialprogram med reportage om och av honom. Det var fint. Och avslutningsvinjetten som han hade gjort. Ett par som dansar i en solnedgång till ”Blackbird” (eller om den heter ”Bye bye blackbird”?). Den kändes så rätt och värdig i sammanhanget.

”Searching for Sugarman” sänds på söndag kl 12.55 i Svt1.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

