Johanna Lindbäck

17 maj, 2014

Läst, inte läst? Struntsamma? Nej!

Filed under: #blogg100,Föreläsningar — Johanna @ 09:31

Jag är på en högstadieskola för att vara Författarbesök. En helt vanlig klass kommer in. Åk 9. Efter hejandet börjar jag med att fråga om de har läst någon av mina böcker innan besöket. Alla elever tittar nollställt på mig. Helt knäpptyst.
”Det är några som har börjat läsa iallafall”, säger läraren när den korta tiden man väntar för att se om någon elev ska öppna munnen har passerat.
”Men ni har inte hunnit klart?” kollar jag och ser ut över klassen. Läraren är återigen den enda som svarar. Nej, precis. Inte hunnit klart.
”Okej, då vet jag!” säger jag lagom hurtigt. ”Då ska jag inte spoila några slut eller så.”
Jag kör igång författarpratet. Väljer som alltid i dessa situationer ett mer generellt för det är ju ingen idé att gå in på detaljer i någon bok då ingen kommer att hänga med.

I den här klassen blir det tydligt direkt att jag kommer att få dra det mesta av de 60 minuterna själv. Det är verkligen inte så mycket respons från eleverna. De ser mest bara trötta ut. Sent på terminen, de håller på med nationella prov, kanske inte är så intresserade av läsning och nu kommer en jobbig människa här och ska snacka om det? Så jag får kämpa på själv.
Det blir inte heller en sån lektion där det lättar efter en stund för att de bara är blyga i början. I den här klassen fortsätter det vara tyst och stilla hela tiden. Ingen ögonkontakt med några elever heller som uppenbart är intresserade men som inte riktigt vågar yttra det i ord inför de andra. Såna finns ju ofta, men inte i den här klassen. Alla verkar lika ointresserade. De är snälla och tysta och håller inte på att provocera på något vis alls, men de verkar ointresserade. När jag försöker skämta är det ingen som skrattar. Alla bara tittar trött på mig.

Efter en stund ber jag dem i grupper att komma på lite frågor om skrivande och böcker och sånt. Det blir de vanliga generella. Hur lång tid tar det, varifrån inspiration, pengar, etc. Såna man ställer om man inte läst någon bok av författaren. Jag försöker ge långa utförliga svar för lektionen är ju som sagt 60 minuter och det är inte precis en hel skog av händer som viftar för att få ställa nästa fråga.
Till slut är tiden ute.
PUH.

Senare i lärarrummet. Pratar med en lärare som undervisar i svenska i den klassen, men som inte var med på mitt prat.
”Och flera av tjejerna har ju läst alla dina böcker”, säger hon.
Jag och bibliotekarien, som var med, blir båda ”va?! Har dom?!”
”Jaaa!” säger läraren. ”Dom gillar dom jättemycket. Vadå, sa dom inte att dom hade läst? Dom tyckte ju det här skulle bli så spännande.”
”Dom sa inte ett pip om något sånt”, svarar jag och bibliotekarien bekräftar.

Ibland fattar man sånt här även om ingen vågar säga det, men här hade jag kunnat satsa pengar på att dom max kommit två kapitel i en bok av mig som läraren tvingade dom att läsa. Och att den läsningen kändes som en plåga för majoriteten av klassen. Själv kände jag mig som en urtråkig föreläsare. Trist ämne, trist prat. Är inte tiden ute snart? Den stämningen.
Jag vet ju inte varför ingen vågade säga / visa något av sin läsning. Gruppdynamik som dom haft flera år på sig innan mitt besök att cementera. Inställning från vissa tongivande att det inte är coolt att läsa. Blyghet. Annat skäl.
Men hur som helst, föreläsningarna blir givetvis olika om publiken har läst eller om den inte har läst. Och givetvis om jag får någon publikrespons, oavsett läsning eller ej. 60 minuter är en lång tid när man tror att alla struntar i det man säger. Det är SÅ FINT om någon kan ändra på det intrycket under tiden man står där och kämpar.

Nu när läraren berättade det där kändes det så himla snopet och onödigt. Jag kommer ju aldrig tillbaka till den där klassen. Vi hade 60 minuter, och det hade nog ganska lätt kunnat bli lite bättre än vad det blev nu.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

