Johanna Lindbäck

6 augusti, 2014

Och lite annan research…

Filed under: Skrivande — Johanna @ 18:42

Förutom ämneskunskaper så researchar jag även böcker i den stil jag vill skriva och / eller sjukt bra författare som skriver så som jag önskar jag någon gång kunde skriva. Tex de här.
Riktar nu in mig extra mycket på fyllet = det utvecklande mellan händelserna. Med b&u finns det ju ett tvång att skriva ganska rakt på och inte ta ut svängarna för mycket, men nu med vuxen bör det vara lite mer av allt. Men det får ändå inte bara bli tråkig utfyllnad.
Förhoppningsvis blir min förhoppningsvisa nästa bok en kombo av dessa.

Har efter första skrivardagen
1) bytt berättarperspektiv från tredje till första person (att jag ALLTID måste skriva i första nuförtiden, jag fattar det inte!!!)
2) velat fram och tillbaka om vad ena huvudpersonen ska heta. Erik Daniel Magnus Fredrik. Erik Daniel Magnus Fredrik. Erik Daniel Magnus Fredrik. Har eventuellt landat på Fredrik. Men är högst osäker.
3) tyckt att allt blir stelt och mekaniskt och utan känsla.

En ganska normal första skrivardag.

4 kommentarer »

  1. FREDRIK?!? Det var något nytt.

    Kommentar av Lisa — 6 augusti, 2014 @ 20:47 | Svara

    • Jag vet! Det kom i em. Men har kanske redan hoppat tillbaka till Daniel.

      Det här går ju jätte-bra.

      Kommentar av Johanna — 6 augusti, 2014 @ 20:59 | Svara

  2. Jag suger i mig allt om din skrivarprocess, jag är så lycklig över att du bjuder på denna inblick. Och jag ser din bokhög som boktips.
    Skönt att ditt sommaruppehåll på bloggen är över, jag har haft abstinens.
    /Freja

    Kommentar av Freja — 6 augusti, 2014 @ 22:19 | Svara

    • Tack för abstinensen! Det finns 100 inlägg till om skrivprocessen under fliken skrivande, så det är bara att go crazy. Ångest, redigering, karaktärsnamn, rubbet.

      Kommentar av Johanna — 7 augusti, 2014 @ 14:25 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

