Johanna Lindbäck

3 september, 2014

Läs för livet, avsnitt 5

Filed under: Föreläsningar,läsambassadören — Johanna @ 10:31

Igår kom 5:an av min läsambassadörspodd upp, och man kan lyssna på den här på datorn eller ladda hem via iTunes.
Jag pratar med Anna Stoorhöök, en bibliotekarie från Flemingsbergs bibliotek i Huddinge utanför Stockholm, om deras utåtriktade verksamhet med syftet att nå de barn OCH vuxna som vanligtvis inte besöker bibblan. Fokuset är på invandrare och nyanlända.

Älskar jag bibliotek? Svar ja.

Igår var jag en heldag i Nossebro (del av Essunga kommun) och träffade åk 8 och deltog sen på föräldramöte på kvällen där jag hade en föreläsning. En av kommentarerna efteråt var från biblochefen där som sa ungefär att det var bra hur mycket jag poängterade samarbete skolan och biblo för att lyckas med läsfrämjande, och att det verkligen genomsyrade hela pratet att jag uppskattar bibliotek. I do, I do.

Idag ska jag ta tag i preppandet av mina bokmässeseminarier. Lite trött eftersom jag kom hem efter midnatt, men men… kämpa.

2 kommentarer »

  1. Hej Johanna,
    Tack för din inspirerande blogg! Jag har precis hittat hit och tycker att det är så roligt att få läsa om din skrivprocess. Just nu läser jag dina inlägg i kategorin skrivande och arbetar mig igenom i arkivet. Det är toppen, precis som att finna en tv-serie man inte sett men omedelbart faller för och upptäcka flera säsonger redan sänts så att man kan binge-titta. Jag ser fram emot att fortsätta följa din blogg.
    Jag står alldeles i början av arbetet med ett längre skrivprojekt efter att nyss ha avslutat första året på Biskops Arnö. Det känns både skrämmande och oerhört efterlängtat att få gå in i något mer tidskrävande, en skarp kontrast till alla korta (och intensiva) uppgifter som slukat mig under året på skrivarlinjen. Det är bara några månader sedan jag gick ut, men jag saknar redan de dagliga samtalen om skrivande och skrivprocesser som hela tiden fördes på föreläsningar och i pauserna mellan. För att inte nämna känslan av att befinna sig mitt i ett sammanhang där alla (nå, de flesta) var intresserade och ville ungefär samma sak. Skrivandet utanför skrivarlinjen känns både befriande och lite ensamt.
    Jag har precis flyttat från Stockholm och bor nu i en mycket liten lägenhet i ett viktorianskt hus i södra London, så den fysiska distansen till de skrivande människor jag haft lyxen att vara omgiven av har därför växt sig stor på kort tid. Tur då att man kan finna intressanta bloggar om skrivande på Internet. Tack!
    (Min egen blogg finner du här: http://lillalibertin.wordpress.com.)

    Kommentar av Libertin — 4 september, 2014 @ 12:38 | Svara

    • Åh, vad kul att ha gått B-A! Förstår VERKL att man blir van vid att ständigt leva med textsamtal och skrivande där, det är det som är så lyxigt med skrivkurser. Lycka till på egen hand, och tack snälla för den fina kommentaren!

      Kommentar av Johanna — 5 september, 2014 @ 19:40 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

