Johanna Lindbäck

22 september, 2014

”Man vänjer sig”

Filed under: Business,Ego,Kreativitet,Livet — Johanna @ 21:31

Jag såg senaste avsnittet av SVT-programmet Sverige med Liv Strömquist, min idol. Finns på play, kolla det. Hon säger alltid så smarta saker!
En fråga hon fick var hur det kändes att det gick så bra nu; utsåld pjäs som är extraförlängd på Dramaten, ny bok släpps precis, andra hyllade insatser. Hennes svar blev att man vänjer sig så snabbt, att det blir ett normaltillstånd att det går så bra.
So true.

Nu ska jag INTE jämföra mig eller min karriär med Liv Strömquists, no no no, men jag känner samma. Jag gör saker idag som för 3-4 år sen hade varit helt otroliga, men idag är dom liksom vardag. Jag går inte runt och nyper mig i armen pga ”är det sant?!” utan jag bara… skyndar mig till tåget typ. Det här är det nya normala, och den övergången tog kanske 1 månad? Och det är väl iofs en förutsättning för att man ska klara av att jobba på och ligga kvar på den nivån, men samtidigt är det ju det där med stop and smell the roses också. Njuta av stunden. Gotta sig åt det som går bra. Och så vidare. Sånt är jag inte alls så bra på. Borde REFLEKTERA mer?

Tex över det faktum att jag kom med TVÅ böcker plus en översatt 2013. Och i år 2014 blir det en egen och en översatt, trots att det känns som att jag inte har hunnit skriva något alls pga allt föreläsande. Det är verkligen väldigt bra jobbat.
Typisk grej man borde gotta sig åt med gott samvete.

”Cashen rullar in som den ska. Det går bra nu.”

2 kommentarer »

  1. Heja dig! Lite trist är det ändå att man vänjer sig. När jag kom in på journalisthögskolan så trodde jag hela första veckan att de hade tagit fel och skulle kasta ut mig, för det var FÖR bra. Nu har jag jobbat med det i tio år. Inför debutromanen pendlar jag mellan ”jaha, nu ska här visst redigeras igen” till ”shit, det ska verkligen bli en bok! Som folk kan läsa!”

    Kommentar av Manuskt — 22 september, 2014 @ 21:44 | Svara

  2. Intressant fenomen, likadant med hälsan som man vänjer sig vid. Först om man varit sjuk och blivit frisk uppskattar man den till fullo. Ett tag i alla fall… Men du reflekterar i alla fall över att du borde reflektera.

    Kommentar av Eva Karlsson — 24 september, 2014 @ 19:09 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

