Johanna Lindbäck

3 november, 2014

Skrivobeslutsamheten

Jag hade ju tänkt så här att den boken jag skriver nu, min tionde i ordningen såvida den så småningom blir publicerad, ska vara en vuxenbok. Fast nu har jag börjat ångra mig. Anledningen är att jag har haft och kommer att ha så lite skrivtid i höst och förmodligen i vår också. Det var samma i våras och då blev jag frustrerad hela tiden för att jag aldrig hann skriva ordentligt. Nu har jag försökt tänka på det som att lite skrivtid är grundtillståndet och därför är det en trevlig bonus när det dyker upp en skrivdag. Lättare att inte känna ständig frustration då, och det har funkat hittills.
Men sporadiskt skrivande gör det också svårare att gå in i projekt, och det är därför obeslutsamheten har dykt upp. Jag VILL ju verkligen ha en bok att jobba på i bakgrunden och inte ge upp det helt, men om man vet att man bara får en dag här och en dag där, då är det knepigt. Det tar alltid arbetstid vid varje skrivtillfälle att komma in i projektet igen, även om man har tänkt på det mellan gångerna, och min höst innehåller ju alltså inte så mycket sammanhängande tid. I det läget är det enklare med ett mindre omfattande projekt. Färre konflikter, ”mindre” historia att komma in i varje gång.
Alltså b&u istället för vuxen?
Jag pratade om en bok jag funderat på tillsammans med Erik i torsdags och vi kom på massa bra grejer till den idén. Verkligen bra. Det är en 9-12. Jag kanske kör på den.
Sen när jag är färdig med läsambassadören ska min lyx bli mer sammanhängande skrivtid under en viss period efter det, och då = vuxen. Jävlar! Har två vuxenidéer som jag gillar så himla mycket och jag skulle hemskt gärna skriva på dem nu, men när jag har försökt känns det som att det inte funkar med tajmingen.

Sen kan man också fundera på skillnaden mellan att jobba heltid som lärare och kunna skriva böcker samtidigt, och att jobba som frilansande kulturarbetare och inte alls klara av det på samma enkla sätt. Det är ganska stor skillnad i arbete, och enorm skillnad i hur en så kallad vanlig dag ser ut. Jag har som inga vanliga dagar längre. Gör inte samma sak varje vecka. Reser jättemycket. Blir trött på ett helt annat sätt. Det är därför det skiter sig lite nu med skrivet.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

