Johanna Lindbäck

10 november, 2014

Bibloersättningen 2013

Filed under: Business,Läsa,Pengar — Johanna @ 10:39

Bibloersättningen (den sammanräknade summa man får för alla sina lån i folk- och skolbibliotek) för 2013 kom nyligen, och för skojs skull letade jag i mejlen efter de tidigare årens summor.
Det jag upptäckte var det här: min bibloersättning har gått ner med några tusen lån!
Trots att jag under 2013 har rekord i antal böcker som kan lånas – 7 egna, 1 delad som är min och Lisas bok, och 1 översatt som man får halv ersättning för – så är den totala summan lägre än åren innan. Jag hittade inte alla, men 2012 verkar ha varit mitt bästa år. Ersättningen har ökat varje år fram till 2013, då går den tillbaka.
Jahapp.
Antingen har folk bara inte velat låna mina böcker lika mycket ”som vanligt” förra året, eller också hänger det ihop med att biblos har lagts ner och att utlåningen rent generellt har minskat. För båda de sakerna har ju hänt. Nu råkade det kanske påverka just mina siffror? Ska bli spännande att se hur det går 2014, upp eller ner.

För varje lån på folk/skolbibliotek får författaren 87 öre. Totalsumman för ett lån är 1,37 kr men en del går till Författarförbundet. Resten är mitt. När man översätter får man halva summan.
Om ens lån understiger 2000 st / år får man ingen ersättning utan allt tillfaller Författarförbundet.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

