Johanna Lindbäck

21 december, 2014

Fullproppat med representation

Filed under: Skrivande — Johanna @ 17:33

I höstas var jag på Författardagen i Hässleholm och framträdde, och fick i samma veva lyssna på andra föredrag under ett par timmar. Ett av dem var med en förläggare från Olika förlag som berättade om sin ambition att lyfta fram människor som inte helt självklart syns sååå ofta i barn & ungdomsböcker. Folk med annan hudfärg än vit, homosexuella, handikappade, osv. Det var skitintressant och efter det där föredraget var både Lisa och jag ”vi måste göra mer av det här!”.
JA, jag tycker fortfarande det är urtråkigt om det blir en bok som främst handlar om att ha två föräldrar av samma kön, men kan man skriva en bra bok där två föräldrar av samma kön ingår i en större historia så kan det bli jättebra.

I den här 9-12 som jag har börjat på nu har jag tänkt extra mycket på att få in olikheter. Alltså, det har jag tänkt på länge, men nu är det extra. Faran är att det känns mer som en lista man ska kunna bocka av än en bok? Men, äh. Jag testar. Kom just på en lärare med olikhet. (Vilket uttryck, människa med olikhet. Hm.)

Pappan i boken tänker jag mig för övrigt exakt som Steve Sem-Sandberg-mannen. Ni som är Liv Strömquist-fans vet vad jag menar. Jag snor rubbet från honom. Mustasch, trivselkilon, röst och allt.
(Vi råkar bo på samma ställe så jag har kunnat spana lite extra på honom några gånger sen jag såg pjäsen i våras.)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

