Johanna Lindbäck

21 januari, 2015

Flerstegsskrivet

Filed under: Skrivande — Johanna @ 12:01

Så här funkar det nästan alltid när jag skriver en scen / kapitel / avsnitt. Kärt barn har många namn.
Iallafall:

1. Jag tänker ut vad scenen ska handla om. Syfte, handling, början och slut.
2. Jag skriver scenen.
3. Smälter den.
4. Nästa dag kommer jag på hur den borde vara istället. Skriver om mycket eller lite.

I princip varje scen blir det så här! I vissa fall får jag ju skriva om tio gånger eller mer innan det är bra. Men en skrivdag börjar alltid med att jag går igenom förra dagens skriv och fixar till det.

Tex igår. Jag och Lisa satt på KB och det var ju fab i vanlig ordning. Tyst och fokuserat. Jag hade lite flyt och fick ihop mitt planerade dagsbeting. Kände mig ganska nöjd. När jag kom hem kom jag på hur scenen borde vara istället, och över natten har jag insett ännu mer varför det är mycket bättre. Nu ska jag fixa till den så.

Det finns ju en del som säger att de inte redigerar medan de skriver, de matar bara på framåt. Jag förstår inte hur man fixar det? Jag redigerar varenda skrivdag.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

