Johanna Lindbäck

8 februari, 2015

Succérecept för kreativitet

Filed under: Frilansliv,Kreativitet,Livet,Skrivande — Johanna @ 11:01

Igår åkte vi hem från Lissabon och under flygresorna mot Stockholm pratade vi om hur veckan varit. Båda var rörande överens om JÄTTEBRA!!! På ALLA områden!!

Vi for ju dit först och främst för att vara kreativa och produktiva och det har vi verkligen varit. Upp tidigt varje morgon och direkt in i word-dokumentet. Det har inte varit något skrivmotstånd alls, och det är det alltid annars för oss båda lite då och då. Det kan ta tre-fyra sega timmar innan jag kommer igång, även om jag vet vad jag ska skriva, och även om jag längtar efter skrivdagen.

I Lissabon har jag bara tagit pauser när min fantasi tagit slut, alltså när jag har behövt tänka ut vad exakt som ska hända sen i berättelsen. Det är helt annorlunda mot de sega starterna.
Att vi inte hade några såna tror vi beror på det här: vi har aldrig släppt texten. När man är hemma och har skrivdagar så är det ändå alltid annat att göra också. Svara på mejl, laga mat, städa, bla bla. Det vanliga livet.

Inför den här veckan hade både jag och Lisa jobbat undan allt övrigt (jag skickade tre artiklar veckan innan) så att inget brådskande skulle ligga och gnaga. Vi kunde helt och hållet fokusera på böckerna, dygnet runt. Det är en sån enorm skillnad. Att skriva är ju verkligen att behöva tänka mycket, och inom detta ”tänka” går det allra bäst om boken inte behöver slåss om utrymmet med massa annat.
Även om vi inte skrev på kvällarna utan gick ut och åt middag och pratade om allt möjligt, fick boken ändå ligga och processa längst fram i medvetandet. Plus att vi pratade rätt mycket om våra kapitel och berättelser under tiden ju. Så perfekt!

På sex dagar har vi sett ett avsnitt av Deckarna på Svt och en film, som vi båda har sett förut och älskar, ”Crazy, stupid love”. Jag har läst pyttelite (med mina mått mätt). Lånade e-bok av ”Fältöversten” innan jag åkte, och först igår på resan hem blev jag klar med den. Väldigt lite övrig stimulans alltså, förutom staden Lissabon.

Det tror vi är orsak nummer två till skrivsuccén. SÅ FIN STAD! Så härligt att ta pauspromenader och gå runt planlöst och hitta massa fina gator och hus och kakel och utsikter och allt. Kaféer. Restauranger. Barer. Finaste staden i Europa? Och mycket mer kreativt sporrande än att tex åka till en varm badort och koppla av med att ligga vid poolen. Det kan ju också vara himla skönt på sitt sätt, men jag tror inte alls det inspirerar mig på samma sätt som Lissabon gjorde. På dom där badorterna finns det ju aldrig något fint att se, och knappt någonstans att promenera. Man får inga visuella intryck.
Jag kommer alltid på saker när jag tränar och rör på mig, och då är det så skönt att faktiskt kunna gå omkring som man kan i en riktig stad. Det finns mer än en gata och den tar inte slut efter 300 meter.

En sak till som vi har upptäckt under veckan: vi påverkas inte av byggljud. De höll nämligen på att stor-renovera lägenheten under vår. Hela dagarna var det ett konstant bankande, borrande, slagande. Vi kunde kika in i den på väg ner och de rev ut allt. Slog bort väggar och sånt. Fatta ljudet? Men det blev bara som vitt brus för oss en trappa upp. ”Jaha, nu kom slagborren igen. Okej.” Vi noterade det och fortsatte skriva. Det här hade ju kunnat bli en skitjobbig situation, men icke.

Så vill vi åka på skrivläger igen? JA!! Och hemskt gärna till Lissabon. SÅ FIN STAD. Jag måste säga det tio gånger. Fler borde åka till Lissabon. Man blir förälskad direkt!

1 kommentar »

  1. O, jag vill också åka på skrivläger! En hel vecka blir svår att pressa in i kalendern, men en helg kanske. Det finns ett par lovande städer på tågavstånd som jag aldrig varit i. Tror bestämt jag ska avsätta någon av de här ganska sega februari/mars-helgerna till det. Och när min inre kritiker börjar ifrågasätta om det där verkligen är en bra idé, tänker jag kontra med att det är så riktiga författare gör, det har jag läst på internet. 🙂

    Kommentar av Bara hittepå — 8 februari, 2015 @ 17:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

