Johanna Lindbäck

12 februari, 2015

Let’s go, fancy face

Filed under: Skrivande — Johanna @ 14:32

Rubriken har inget att göra med något, det är bara en replik ur filmen ”Crazy, stupid love”. Har man inte sett den än, åtgärda! Ska ta med den där repliken i någon vuxenbok jag skriver.

unnamedMen men. Nu håller jag på med en 9-12 och idag hade jag frukostmöte med Erik för att stämma av publiceringstidpunkt. Den här boken har varit lite långsam att skriva, men nu är jag halvvägs och Erik gillade det verkligen skitmycket och då blev jag verkligen skitpeppad så i den härliga positiva känslan kom vi fram till utgivning i OKTOBER. Om nu bara redaktören kan jobba mot den tidpunkten också. Vi hoppas.

Det är samma tidpunkt som när ”Kanske ihop” kom ut, och alltså efter bokmässan. Bokmässan är the Vattendelare för att ge ut böcker under hösten. De flesta vill ha ut sina före, men det kan också vara bra att komma lite efter för det är så många titlar samtidigt i september. Och så är man ändå med på julhandeln.

Utgivning efter bokmässan betyder framförallt att jag kan jobba med manuset hela sommaren och sen kör den riktiga redigeringen igång i augusti. Så blir det en tajt process fram till trycket. Alla måste hålla sina deadlines utan att slira det minsta, men det gick strålande med ”Kanske ihop”. Jag och redaktören var aldrig stressade eller oroliga för den. (Sånt här funkar när man ger ut böcker på ett mindre förlag. På större brukar det vara roddigare och mer långdraget pga alla har fler projekt samtidigt = behöver mer marginaler.)
Erik tyckte dessutom att jag stilmässigt låg helt rätt nu, som jämförelse med ”Lite ihop” där jag liksom fick skriva in mig i 9-12 och det var mer jobb för att stryka och koncentrera. Nu har jag fått upp flytet och känslan.
Yeah yeah!
Nu är det bara att sätta igång och skriva klart andra halvan av boken fort som fan.

OBS! Det här är inte en fortsättning på Majken och Ivan-historien utan handlar om en helt annan kille, som bor i en helt annan stad, Luleå. Men den här killen är också jättebra. Och han har en cool storasyrra. All is good, med andra ord.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

