Johanna Lindbäck

17 februari, 2015

En polis, igen

Filed under: Skrivande — Johanna @ 20:43

Jag återanvänder polisyrket i kommande 9-12-boken. Har haft det förut i ”Välkommen hem” där Adrians låtsaspappa är polis. (Och hmmm, kanske blir det ett favorittrick i nya boken apropå det.)
Jag återanvänder på sätt och vis matlagning också, för har med det i nya boken och Ante i ”Saker som aldrig händer” går restaurang. Två kockar.
Och så har jag haft lärare två gånger. Johns pappa är lärare i ”Som om jag frågat”, Gustavs pappa är universitetslärare i ”En liten chock”.
Och vård gånger tre. Nej, fyra! Majkens föräldrar är sjuksyrror, Johns mamma är läkare i ”Som om jag frågat”, Daniels och Willes pappa är sjuksyrra i ”Min typ brorsa”, och Kajsa i ”Vi måste sluta ses på det här sättet” pluggar till det. Sjuksköterskor är helt enkelt en yrkesgrupp som har gjort stort intryck på mig. (Det borde de göra på alla!)
Vi kan väl säga så här, jag är överlag väldigt förtjust i offentlig sektor. Skola, vård och omsorg. Och poliser.

Vilka har jag glömt?
”Tänk om det där är jag” – Agnes föräldrar är korsordskonstruktör* och apotekare.
”Min typ brorsa” – Ninas mamma är bibliotekarie.
”Saker som aldrig händer” – Antes mamma är sjukgymnast.
”Välkommen hem” – Saras pappa jobbar på Systemet, hennes mamma på något fackkontor. Adrians mamma är frissa.
I vuxenboken som jag har lagt på vänt är det lärare igen. Och rektor. Oh.

* En bekant till mig är det faktiskt! Så speciellt yrke, hade aldrig tänkt på det om det inte varit för B.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

