Johanna Lindbäck

18 februari, 2015

Bipersonerna = russinen i kakan?

Filed under: Skrivande — Johanna @ 09:42

En alternativ rubrik på det här inlägget: work that bipersonsgalleri!
För ÅÅÅH man kan ju göra så mycket kul med dom i bakgrunden, och dom kan bli så himla bra och viktiga delar av boken. Jag brukar inte tänka så mycket på dom från början utan bipersonerna är några som verkligen växer fram slumpmässigt. Jänför med huvudpersonen som jag tänker skitmycket på. Dom runtomkring hen… freeflowing!

I boken jag skriver nu har jag en storasyrra. Hon är så tuff och hård och nyblivet tonårig. Rolig. I Majken-böckerna finns ju en storebror, Pontus, och hans tjej. Dom var bara två namn från början, men sen växte dom ut med Bechdel-tester, förebilder, självförsvarskurser och allmänt stöd. Det blev ju bra. Och fiolläraren Izzy. Också himla kul att skriva.

I den nya boken är huvudpersonen en kille och runt honom finns i dagsläget den tuffa storasyrran, en grannkompis (som är snudd på huvudperson), några varierade föräldrar, och så en lärare. Jag är jättenyfiken på och himla förtjust i alla och kommer på mig själv med att gå runt och tänka på dom hela tiden, så har nu officiellt nått punkten: gud, vad jag gillar alla i min bok!
Den punkten är väldigt bra.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

