Johanna Lindbäck

15 augusti, 2015

Inga mer officiella kläder, hurra!

Filed under: Livet — Johanna @ 19:05

I september på bokmässan går mitt läsambassadörsuppdrag ut och någon annan tar över. Två år, så himla snabbt!
En sak det innebär för mig – ingen mer klädångest. Hurra!!! Jag insåg det här när jag gick och strosade i klädbutiker i senvåras och fattade att nej, jag behöver inte längre leta några representativa blusar / byxor / klänningar, I’m all set!
Alltså, jag uppskattar verkligen fina kläder och människor som har fina kläder, men GUD vad det inte är jag. Har definitivt fattat det under dessa två år. Jag har en tydlig bild av hur jag vill se ut, vad som är min stil, men jag är INTE en klädshoppare. Så extremt jobbigt att verkställa den där drömstilen.
Jag älskar inte heller känslan av att klä upp mig med klackar och klänningar och smink och sånt. Jag längtar inte efter att få vara fin och jag njuter absolut inte av att leta fina kläder. Jag njuter bara av att shopppa böcker… Vill helst bara ha mina vanliga kläder (läs, en lärare i jeans och sneakers, det är min bekvämaste stil för evigt tydligen). Därför har dessa två år varit en utmaning på klädfronten. Man kan inte slafsa omkring i jeans på alla uppdrag, en del kräver mer proper snygghet, så jag har fått handla på mig lite sånt. Men nu är det bra med det. Jag klarar mig länge med det jag har nu.

En annan sak angående shopping. Köpte nya höst / vår-jackor i våras. En vardagsjacka som jag redan använder hela tiden, och en annan som är mycket finare och mer speciell. Den är mer höstig, typ en kappa.
Innan jag köpte dem råkade jag hamna i samtal med Gunilla Brodrej som har skrivit ”Shopstopp”-boken. Vi var på en grej på Kulturdepartementet och år vår lunchsmörgås på samma bänk. Hon sa att hon efter det året med shopstopp har börjat handla kläder igen när det behövs, men en ny strategi är att hon ägnar minimalt med tid på det. Behöver hon ett par svarta byxor går hon in i EN affär och köper ett par. Det är inte en process som involverar 15 affärer och flera dagars insats.

När jag skulle börja använda min vårjacka i år kom jag ihåg att den var så pinsamt sliten att jag hade tänkt köpa en ny redan förra året, men inte orkat. Trots det verkligt akuta läget. Fodret har / håller på att lossna. Och min andra vår/höstjacka börjar också bli väldigt, väldigt sliten. Jag har haft båda i säkert… sex-sju år? Men det är ju skitjobbigt att köpa nya såna. Jag drog mig i flera veckor. Sen bara äh, fuck it, jag har pengar och jag behöver verkligen en. Jag gick till NK. Det tog typ 1.5 timmar. Det kostade. Men nu vet jag ju också att jag sliter ner dom totalt, så jag tycker det var värt summan. Hade säkert kunnat hitta andra fina, billigare, smartare, whatever, men det här var perfekt för mig. PPA (pris per användning) kommer ändå att bli väldigt lågt, och jag behöver förhoppningsvis inte göra om proceduren på fyra-fem år.

Det var det om kläder, det.

1 kommentar »

  1. Det är du och Reinfeldt… som tänker på det här med kläder🙂

    Kommentar av MarveW — 15 augusti, 2015 @ 20:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

