Johanna Lindbäck

17 september, 2015

”Lite ihop”, bibloraketen

Filed under: Förhoppningar,Frilansliv,Lite ihop,Pengar — Johanna @ 13:22

IMG_1219I knew it! Biblostatistiken och ersättningen har kommit (eller kommer snart) och då kan man få detaljerad info om antal lån på alla sina titlar i systemet under förra året, 2014.

Jag gissade innan att ”Lite ihop” skulle lånas ut mycket (den kom ju ut på hösten 2013 och hann inte vara med så många månader under det året), och jag hade rätt. Den totala siffran blev 17 951 lån under 2014. Har inte gått tillbaka och lusläst tidigare år, men jag är 95% säker på att det är överlägset mest av alla mina böcker under deras första år.
Mina övriga titlar – ungdomsböckerna, även ”Kanske ihop” som kom ut hösten 2014, samt de översatta Dessen-böckerna – är inte alls i närheten nu. Yngre barn lånar fler böcker helt enkelt. Slukaråldern, alltså. Jag älskar allt med den – att skriva böcker för mellanstadiet, att få åka på författarbesök och träffa mellanstadiet.

Upphovsmannen får 87 öre / lån, och som översättare får man 43,50 öre.

2 kommentarer »

  1. NÄSTAN 18000?!? Det är 10 000 fler utlån än den av mina böcker som lånades ut flest gånger under samma år. Grattis Majken! Eller ja, Johanna. Och alla slukarläsare då, förstås.

    Kommentar av Lisa — 17 september, 2015 @ 14:46 | Svara

    • Raketgränsen går vid 15 000. Men jag vet, det är SKITMÅNGA lån. Och då är det ändå inte en enda pytteliten övernaturlig grej i den. Kors i taket! Jag tackar och bockar.

      Kommentar av Johanna — 17 september, 2015 @ 15:08 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

