Johanna Lindbäck

11 oktober, 2015

Att åka tåg och göra ingenting

Filed under: Frilansliv,Kreativitet,Skrivande — Johanna @ 18:36

Flera timmar på ett tåg. Hade tänkt: läsa bokcirkelsbok, skriva bok, blogga, göra annat viktigt grejs inte vet jag men något värdefullt.
Det här gjorde jag: slölyssnade på poddar (tycker En varg söker… har haft två svagare avsnitt i rad nu, håller ni med?), slösurfade, lyssnade på ”When you say noting at all” femton gånger, slösurfade ännu mer. Alltså jag gjorde ingenting. Var uttråkad för jag trodde att resan skulle vara fyra timmar, och den visade sig vara sex. Jobbigt. Men också, bra. Det är vääääldigt sällan man sitter i sex timmar och har lite lagom tråkigt och gör inget särskilt, bara låter tankarna vindla hit och dit om allt möjligt.

Kom fram till det här: nu skriver jag ungdomsboken. Efter en velande sommar, och efter en höststart med lite annat fokus, men nurå, nu är det dags. Och nu får det bli ungdoms. Jag är mest sugen på det. Är fortfarande liiite sugen på vuxen, men varje gång jag öppnar det doc-et så hm nja kanske, får bara en vag känsla. Så är det inte med ungdoms. Den känns mycket, mycket rolig.

Så nu är jag i den bästa fasen: KOMMA PÅ KARAKTÄRERNA. Gud som man älskar det. Att hela tiden inse ”men OMG ska killen verkligen få vara si och så totalt fantastisk? JA, DET SKA HAN! Och OMG kan tjejen verkligen få göra det och det härligt asjobbigt bitchiga? JO, DET KAN HON! FÖR DET ÄR JU JAG SOM BESTÄMMER!”.
I vanlig ordning har jag lust att lägga ut mina hittills 17 sidor på alla sociala medier och bara ”läs!”, men det ska jag inte. Hursomhelst, det här blir höstens och vårens projekt. Huvudpersonerna har gått ut nian. Det är sommar. Det kommer att…. hända grejer. The end.

Och sen kanske en ”Jan Svensson 2” för tycker så mycket om en bikaraktär i den att jag vill skriva mer om hen. Fick en läsarreaktion igår från kompis som läst och hon gillade också hen. (Med gillade menar jag egentligen citat ”är nu helt kär i X”. Bra reaktion! Det är nämligen jag också.)

Iallafall, nu ska denna författarhybris gå från ord till handling.

1 kommentar »

  1. Alltså JS2 med mer X vore ju kanoners. Eller kanske en bok om bara X? Eller mest iaf. Ser dock även mycket fram emot ny ungdoms. Skriv skriv!

    Kommentar av Bokbiten — 13 oktober, 2015 @ 13:02 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

