Johanna Lindbäck

28 oktober, 2015

Vad säger vi förresten om osympatiska huvudpersoner?

Filed under: Skrivande — Johanna @ 14:56

Visst gillar vi såna? ELLER HUR?

Tror den enda hp:n i ungdomsboken ska bli lite osympatisk nämligen. Men no worries, självklart kommer man att kunna sympatisera med hen ändå, för det är ju så man ska skriva såna karaktärer. Läsarna ska bara få komma lite senare till den insikten, att de gillar personen ändå.
Ja, jag får se. Som av en händelse kom jag på en sak om ungdomsboken när jag var på väg hem från bokmässan i Göteborg; att avundsjuka ska vara ett tema. Så långsökt inspiration, va?! Undrar var jag fick det ifrån. (För nytillkomna läsare är bokmässan i Göteborg ett enda långt varumärkesbyggande och allt är fantastiskt och karriären går spikrakt uppåt och yes mina böcker säljer skitmycket-event i fyra dagar för författare. Eller det kan vara det. Det är iallafall lätt att svepas med i den känslan.)

Själv älskar jag Nora i Claire Messuds ”Kvinnan på övervåningen”, och hon brukar ibland kallas osympatisk. Det tycker jag inte alls att hon är. Hon är förbannad, och det med rätta. Likadant med Harry i Siri Hustvedts ”Blazing world”. Också förbannad. Också en skitbra karaktär.

1 kommentar »

  1. OBS. ”ena” huvudpersonen, inte ”enda”. Orkar inte logga in och ändra.

    Kommentar av Johanna — 28 oktober, 2015 @ 15:19 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

