Johanna Lindbäck

6 november, 2015

Kanske ska byta berättarperspektiv, antal huvudpersoner, med mera, med mera…

Filed under: Skrivande — Johanna @ 14:53

Det här kom jag på igårkväll. Nu är det 3:e person, och två huvudpersoner, och dåtid, i ungdomsboken jag håller på med. Men varenda gång jag tänker på den så är det i 1:a person, och alltid _bara_ från den ena huvudpersonens röst. Och dessutom i presens.
Jag skriver ju inte i presens!! Eftersom min känsla för presens är: EEEEW. Nä, okej, det är det inte alls, andra får skriva i presens hur mycket de vill, men JAG håller mig ifrån det.
Och så gillar jag 3:e person! Har inte skrivit i 3:e på länge, tänkte nu göra en storstilad återkomst. Men vafan, det kanske inte blir så då. Jag testar att göra om ena hp till bikaraktär, ändrar tempus och byter perspektiv. Jajajaja.

Det jag håller på med är alltså att jag letar efter en röst, en färg. Ni som har läst ”Constant reader” av Linda Skugge vet allt om detta. En skör process att leta en röst, en färg.

Och när jag kom till kontoret idag hade min redan väldigt snälla kollega P tagit med sig filtar åt oss! Det är nämligen jättekallt i den här lokalen. Vi har inte ens nått utetemperaturer under 0 ju, men alla sitter invirade i halsdukar, koftor, underställ.
Fast nu sitter jag och P invirade i röda filtar! Som på kafe på våren, ni vet.

2 kommentarer »

  1. Mm… första person. Mm… presens. JUST DO IT! Alla ska vi den vägen vandra.

    Kommentar av Lisa — 9 november, 2015 @ 10:59 | Svara

  2. […] har jag börjat med den här omskrivningen. Liksom börjat om kan man också […]

    Pingback av Verkställer bytet av allt | Johanna Lindbäck — 17 november, 2015 @ 10:18 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

