Johanna Lindbäck

16 november, 2015

Pk-inlägg kanske?

Filed under: Föreläsningar,Livet — Johanna @ 16:25

Nu kommer jag att låta som en riktig pk-människa som slänger ur mig ett par floskler, men jag tar den risken.
Idag har jag varit på en skola här i Stockholm och berättat om skrivande och mina böcker och allt sånt. Dagen efter Trollhättan-dådet var jag på en mellanstadieskola i Luleå och gjorde samma sak. Vid båda tillfällena har det i förväg känts som speciella och lite nerviga dagar – kommer vi att behålla schemat, ska det bli en extra samling med info om detta, vad ska jag som gäst säga, osv. Vid båda tillfällena kunde jag sen ha mitt schema precis som tänkt, prata om mina saker och inte beröra det hemska. Och det var skönt.
Nu kommer floskelpartiet – att få vara med barn och unga, vår framtid, det är fint!
Fast allvarligt, jag tycker att det ÄR fint vid såna här händelser i synnerhet, men i allmänhet i livet också. Och jag behöver inte ens singla ut bara barn och unga, utan det gäller med alla människor i stort oavsett ålder. Att inte vara ensam, utan att ingå i en gemenskap. Det ÄR sånt som hjälper. Det är ju vetenskapligt bevisat att man mår bättre av att engagera sig i andra, och inte bara tänka på sig själv. Man blir friskare av att släppa sitt egenfokus lite.
Även idag funkade det så. Det blev en bra dag. Förhoppningsvis inte bara för mig, utan för hela kollektivet. Vid såna här tillfällen tycker jag att man alltid kommer tillbaka till samma grundtankar, och det är att ensamhet och isolering är dåliga, men gemenskap behövs och stärker alla. Kan funka på både stort och smått, lätta och svåra områden. Idag hade vi samtal om böcker och skapande. Det var fint.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

