Johanna Lindbäck

25 januari, 2016

Inte utan min fleece

Filed under: Frilansliv,Kreativitet,Kropp,Livet,Skrivande — Johanna @ 09:45

Jag har varit i Helsingfors en vecka på skrivresa. Det var så kallt, så kallt. Jag fattade ju att det skulle vara det eftersom vinter, hallå, men det var ännu kallare än jag trodde. Har levt i långkalsonger och fleece. Har varit helt påpälsad varje gång jag gått ut. Jag har knappt gått ut och runt något i stan just pga kylan. Det var jättefina, soliga, klarblå dagar, men jesus christ, vad jag frös. Borde ha haft skoteroverall och rånarluvemössa, då kanske det gått bättre.

Först sista dagen blev det lite mer normal temp och då gick jag till Rödbergen där Peppe bodde förr och tipsade om. Det var mysigt. Allt ligger så himla nära i H-fors också, det är inte stort. Rödbergen som är ungefär som Söder låg cirka tre kvarter från citykärnan. Man kunde lätt promenera överallt. Om man inte hade frusit ihjäl då alltså.

Jag var också och simmade på Georggatans simhall från 1920-talet två gånger, och det var resans bästa. Det var uppdelat i dam / herr-dagar. Man uppmuntrades att simma naken, de flesta gjorde det. Och hey, when in Rome. Om jag bodde i H-fors skulle jag ha köpt årskort där på studs. Lugn stämning pga bara kvinns. Ingen hets. Avslappnade kroppar överallt. Fint.

Skrev givetvis också, det var ju huvudsyftet. Hemma, på olika caféer, i sofforna på Akademens bokhandel. Fick en rätt bra skrivvecka! Det är något med att åka bort, skala av all social stimulans, inte kunna språket, bara kunna tänka på texten hur mycket som helst.

Nu är jag tillbaka i den tropiska värmen i Stockholm. +1 grad as we speak.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

