Johanna Lindbäck

19 februari, 2016

Hej från en kränkt 1000-ordare

Filed under: Skrivande — Johanna @ 12:33

Gud, vad kränkt jag var igår pga den här artikeln som Lisa också har bloggat om. Har sett den för några år sen, men då tänkte jag inte sååå mycket på den. Men igår. Ojoj. Dagens irritationsmoment.
Den måste ju vara ett totalt påhitt? Att en människa kan skriva 10 000 ord, dag ut och dag in, på en roman, det tror jag bara inte på. Det är en helt osannolik mängd ord. Och att hen dessutom gör det efter typ 5 mins planering av dagens scen? GET OUT. Tror ännu mindre på det då. Inte minst att detta mönster sen ska upprepas dagen efter, igen och igen.
Hur är det ens fysiskt möjligt att skriva så många ord per dag??

Mitt skrivmönster ser ut nästan exakt som Lisas. Igår hade jag en bra skrivdag och landade då på cirka 1200 ord. Mycket nöjd med det. (I A4 så blir det 3 sidor med mina inställningar på 1.5 radavstånd, etc.) Andra dagar kan det bli allt mellan 100 – 800 ord. Vissa dagar 0. Så är det bara. Trots att jag också har en planering!

En ansenlig mängd av min skrivtid går dessutom åt till att bara tänka och inte skriva ett enda ord. Det undrar jag hur artikelförfattaren får till? Det är supertydligt för mig hur jag med jämna mellanrum måste tänka ikapp min historia, även om jag ”vet” vad som ska hända. Dessa dagar är det ingen idé att jag ens sätter mig och öppnar datorn för jag måste fundera på lösningar och händelser. Just det är den stora konflikten när man har ett annat jobb, att man inte hinner tänka så mycket på sin historia. Att skriva en bok är inte alls bara att faktiskt skriva, det är också att tänka, mycket och ofta.

10 000 ord / dag. Sånt himla lur!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

