Johanna Lindbäck

13 april, 2016

Ja, det är jag som är Johanna Lindbäck

Filed under: Föreläsningar — Johanna @ 16:17

Ibland när man kommer till skolor för författarbesök får man leta runt bland ingångar och korridorer för att hitta personalrummet. Så icke idag. Jag hade inte ens nått fram till entrén förrän en kille kom ut och mötte mig. ”Är du författaren? Är du Johanna Lindbäck?” Han följdes av ett gäng andra killar, och sen blev jag entusiastiskt presenterad för alla vi passerade i korridoren på väg till personalrummet. ”Det här är Johanna Lindbäck! Det är hon som är författaren!”
Japp, det är jag.

Sen följde fyra superintensiva lektioner med bla de killarna i årskurs 6. Skitroliga lektioner med peppade elever med allehanda frågor, men jeeesus, så intensivt. De höll på att läsa ”Jan Svensson” (då pratade vi lite om homosexualitet och icke-normativa familjer, och att vara svennig eller inte) eller ”Lite ihop” (kompisar, pojkvänner, hångel). Sen pratar vi alltid om hur gammal jag är, var jag bor, om jag är rik, om jag är gift, med mera. Det kommer upp varje besök.

Nu sitter jag på tåget hem igen och är verkligen helt slut som artist efter den här dagen, och efter Göteborg och litteraturveckan i tre dagar. Tre olika skolor. Dagens i Hammarkullen.
Jag har varit med på flera litteraturveckor och åkt hit och dit i Göteborg varje år, men det var första besöket i Hammarkullen. Gillade det himla mycket.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

