Johanna Lindbäck

17 april, 2016

Mitt andra drömjobb: ungdomsbibliotekarie

Filed under: Förhoppningar,Livet,OT — Johanna @ 16:55

Nämligen bestämt en cool ungdomsbibliotekarie som jobbar på ett roligt ställe och får fixa bra, spännande program och grejer till sitt biblo, och som har en strid ström av ungdomar som kommer och lånar och vill snacka och önska bra böcker. Oooh. Bra kollegor också. Så ska jag ha typ långt, tjockt hår, kanske i en annan färg?, och använda ögonsmink, och klä mig i snygga koftor och eventuellt dr Martens-kängor. Ska kanske också tåla katter? (Jag är allergisk.) Och bo i en lägenhet med svart/vitt-rutigt köksgolv, eller i ett hus ute på vischan som jag håller på att renovera upp med min kille. (Jag skulle vara helt värdelös på renovering, hatar allt fixande, kan ingenting. Och har ingen kille.)

Det är det här jag tänker mig när jag då och då får frågan vad jag skulle vilja jobba som om jag inte var författare. Jag skulle givetvis ha fortsatt som lärare, men om jag inte får säga det = bibliotekarie. Och även då en helt ny personlighet, nytt utseende, och ny bostadsort tydligen? Vem vet. Följer några såna bibliotekarier på sociala medier, och får ibland längt till deras liv och tillvaro. De verkar så coola och de verkar ha så roligt!
”Precis som folk antagligen tycker om oss ibland, vi som får skriva böcker och åka runt och berätta om det, och vissa kvällar sitter vi på en bar och dricker vin med våra författarkollegor”, sa Lisa när vi pratade om det senast. Då vi satt på en bar i Göteborg och höll på att skratta och trivas ihjäl oss med vår författarkollega Maja.
Mmm, förmodligen. Den kvällen var då ett drömliv som författare.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

